Bestaan er voor tafeltennis balletjes speciale wedstrijd uitvoeringen of is er maar één kwaliteit?

Vergelijkbaar met andere sporten, met bijv voetbal, tennis of volleybal zijn er ballen te koop in allerlei prijsklassen en van verschillende kwaliteiten. Hoe werkt dat met tafeltennis balletjes?

11 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vriend speel zeer hoog niveau tafeltennis.
Had hij noemt action balletje of een goedkoop balletje tottok bal.
Je hoort dat geluidje namelijk duidelijker als bij een wedstrijd balletje.
Als je een echt balletje hebt vast gehad denk je dat de goedkope lek is of kapot.
Heb hier beide wel liggen.;)

Antwoorden (2)

Ik denk dat de kwaliteit van een simpel setje van de action niet voldoende is aangezien de wedstrijdballen inderdaad aan vele eisen moeten voldoen: "Een wedstrijdbal dient een diameter van 40 millimeter en een gewicht van 2,7 gram te hebben en bovendien zuiver rond te zijn. De bal mag niet glimmen en dient van celluloid of een gelijksoortige kunststof te zijn gemaakt. De spronghoogte dient bij een hoogte van 30 centimeter minimaal 23- en maximaal 25 centimeter te zijn. De bal kan verschillende kleuren hebben maar dient wel eenkleurig te zijn. Het meest voortkomend zijn wit, geel en oranje. In het verleden was de diameter van de bal 38 millimeter, maar deze werd na de Olympische Zomerspelen 2000 vergroot om het speltempo iets te vertragen om zodoende de sport aantrekkelijker (beter te volgen) te maken voor de toeschouwers."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit een wereld van verschil tussen action balletjes en wedstrijd balletjes!

Balletjes waar wedstrijden mee worden gespeeld voelen veel soepeler dan action balletjes.
Als je een wedstrijdballetje en een action balletje op de grond gooit uit de hand is die van de action veel sneller gestopt!
Balletje is ietsje zwaarder en stugger van de action wat een wedstrijdsporter niet wilt!

Een wedstrijdballetje moet voldoen aan NTTB eisen.
Een bal heeft 3 sterren nodig om om goedgekeurd te zijn voor ITTF en NTTB