Is het redelijk om een vergoeding te vragen voor een verloren fitnesspas?

Ik wil graag mijn fitnessabo opzeggen, maar zolang ik mijn pas, die ik ben verloren, niet inlever wordt er iedere maand een klein bedrag afgeschreven voor de pas die ik dan als 'kortingskaart' kan gebruiken. Het opnieuw aanvragen van een pas kost 25 euro, die ik dan vervolgens direct weer inlever om de incasso voor de kortingskaart te kunnen stoppen. Is dit redelijk, en kan ik hier iets aan doen?

Groet,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25 euro is wel flink!
Maar wat heb je getekend toen je starten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt best logisch want je kunt blijkbaar je abo opzeggen en je kaart houden als kortingskaart. Als jij die kaart aan iemand anders geeft heeft die persoon dus eeuwig korting omdat ze die pas niet kunnen de-activeren en ook niet controleren als die persoon komt. Ik zou er nog eens goed over praten en vragen of het niet anders kan.

Antwoorden (4)

Lees het contract na wat je getekend hebt. Daar waar je voor tekent kan je ook aansprakelijk voor gesteld worden, ook voor het verlies van je fitness-kaart als dat erin staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dit in de Algemene Voorwaarden staat, is het redelijk dat het bedrijf een vergoeding vraagt voor een zoekgeraakte pas. Maar uiteraard heb je wel het recht om het abonnement op deze instelling op te zeggen met een opzegtermijn van een maand. Dat mag niet afhankelijk zijn van het al dan niet inleveren van de kaart.

(Had je je abonnement op het fitnessinstituut voor bijv. een jaar afgesloten, dan moet je meestal dat jaar nog 'uitzitten'. Tenzij de sportschool zelf de mogelijkheid biedt om het abonnement toch eerder op te zeggen. Zie de algemene voorwaarden.)

Kortom, mijn antwoord is: jij mag opzeggen (met inachtneming van een opzegtermijn van een maand als je eerste abonnementsperiode voor bepaalde tij erop zit) en het fitnessinstituut mag het bedrag voor de verloren kaart incasseren. Advies: schriftelijk opzeggen met gelijktijdige intrekking van de machtiging voor automatische incasso per datum X.
11 jaar geleden
Geen nieuwe pas kopen, gewoon opzeggen en pas laten blokkeren. Een vergoeding is redelijk, maar 25 euro is veel te veel om alleen de pas te vervangen. Het lijkt erop dat je daarmee gewoon een nieuwe pas aanvraagt. Ik begrijp dat je dat niet wilt.
De kortingkaart moet gewoon te blokkeren zijn, jij bent vast niet de eerste die het ding verliest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze werkwijze is niet toegestaan.

Als eerste dient u aangifte te doen van verlies van de pas bij gemeente / politie (gevonden en verloren voorwerpen), daarna dient u met het proces-verbaal na de sportschool te gaan waarna ze de pas dienen te blokkeren en als u het wilt het lidmaatschap op zeggen.

Voor deze manier van opzegging mag de sportschool een administratieve vergoeding vragen maar kan nimmer zo hoog zijn als vervanging van de pas daar de pas zelf niet vervangen wordt.