Wat is nou exact vuurwerkoverlast?

Ik ben benieuwd wat de exacte definitie is van vuurwerkoverlast. Tegenwoordig bij elk knalletje noemt men het al overlast. En daarmee bedoel niet harde knallen maar rotjes!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (5)

Bron:
Vuurwekoverlast is een verzamelnaam voor alle soorten overlast die wordt veroorzaakt door vuurwerk. Het betreft dan voornamelijk: geluidsoverlast vanwege de onverwachte harde knallen, stankoverlast door de rook die erbij vrijkomt en achtergelaten vuurwerkresten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over de overlast door het voortijdig afsteken van vuurwerk, waardoor veel mensen en dieren zich onveilig voelen. Maar ook over de tientallen gewonden, miljoen euro’s schade en duizenden kilo’s afval waar het nieuwe jaar mee wordt ingeluid.
11 jaar geleden
Een exacte definitie van vuurwerkoverlast is niet te geven, net zo min als een exacte definitie van "men". Mensen met een slecht gehoor die een hoorapparaatje hebben, moeten dit vaak zachter of uit zetten bij "matig" knalwerk terwijl ík er geen last van heb. Bij hetzelfde "matig" knalwerk loopt mijn hond met de staart tussen de benen van angst. Kortom, vuurwerkoverlast is voor iedereen anders.
jc54
11 jaar geleden
Overlast is iets dat door iemand ervaren wordt en heel persoonlijk is. Het is dus belangrijk niet een bepaalde definitie te hanteren. Iemand die bijv. het bombardement op Rotterdam heeft meegemaakt, ervaart knallen heel anders dan een 16-jarige puber die lekker bezig is met zijn vuurwerk. Bij overlast is luisteren naar elkaar, begrip tonen en goede onderlinge afspraken maken dus heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overlast is per definitie iets subjectiefs maar het aantal mensen dat ergens overlast van ervaart speelt wel een rol voor een soort van collectieve definitie.

Dat mijn huisdieren dagenlang van slag zijn in de 'vuurwerkperiode' is voor mij ruim voldoende om ook het afsteken van niet al te heftig vuurwerk als overlast te bestempelen. En dat heb ik dus ook gemeld.