Bestaan er officiële sporten, waarin een vrouw een betere prestatie neerzet dan een man?

Bij de (meeste) sportgenres wordt een onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen.
(vanwege de van nature grotere spiermassa van de man)
Maar bestaat er een sport waarin een vrouw beter (sneller, verder gooiend, beter scorend) was, dan een man?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitgezonderd jurysporten, neem ik aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opmerkelijk is dat vrouwen bij sporten waar spiermassa geen rol speelt ook vrijwel altijd lager presteren (snooker, schaken)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwen gebruiken hun hersenen liever voor belangrijkere zaken dan schaken :-P

Het beste antwoord

Ik vond hier een leuk artikeltje over op een andere website:

"Mannen zijn over het algemeen fysiek sterker dan vrouwen. Dat is duidelijk te zien aan de resultaten binnen de takken van sport waar pure kracht aan te pas komt.
Bij kogelslingeren staat het record op 86,74 meter voor mannen, die een kogel van 7,257 kilo moeten werpen, en bij de vrouwen op 79,42 meter met een kogel van maar vier kilo.
In vergelijkbare takken van sport presteren mannen aanzienlijk beter; bij gewichtheffen tillen ze 165 kilo, tegen 128 kilo voor vrouwen, en daarmee presteren ze 29 procent beter.

Als er bij een sport meer komt kijken dan ruwe kracht alleen, hebben mannen minder voordeel en kunnen vrouwen bijvoorbeeld juist baat hebben bij hun lagere gewicht. Op de 100 meter sprint lopen mannen bijvoorbeeld maar negen procent sneller.

Ook bij de sporten die om uithoudingsvermogen draaien, zoals marathonlopen, zijn de mannen niet zo heel veel beter. Volgens sommige onderzoekers hebben de vrouwen baat bij hun grotere vetdepots, maar zeker is dit niet.

In de Badwater Ultramarathon, die elk jaar onder extreme omstandigheden gehouden wordt in Death Valley in Californië, VS, lopen mannen en vrouwen de 217 kilometer tegen elkaar. In 2002 en 2003 won Pam Reed, in 2002 zelfs met een baanrecord. Ze kwam 4 uur en 42 minuten eerder over de streep dan de man op de tweede plek.

Bij gewichtheffen doen mannen het 29 procent beter dan vrouwen.

In sporten waarbij concentratie en beheersing belangrijker zijn dan brute kracht en snelheid, zijn de resultaten van mannen en vrouwen lastig te vergelijken, want de voorwaarden zijn meestal anders.

Bij schieten doen ze het bijna even goed, en al lossen ze niet hetzelfde aantal schoten, de vrouwen hebben het wereldrecord op 50 meter in drie houdingen met 99,0 procent van de mogelijke punten, tegen 98,8 procent bij mannen.

En in sierlijke sporten, zoals ritmische gymnastiek en kunstschaatsen, zijn vrouwen volgens sommigen beter – maar de resultaten zijn onvergelijkbaar."

http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/koen-zijn-er-sporten-waar-vrouwen-beter-in-zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De ritmische gymnastiek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dressuur (Ankie v Grunsven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sport impliceert (meestal) fysieke kracht enen daarin zijn mannen beter toegerust, dan vrouwen.
Dus in louter lichamelijke prestaties zijn mannen beter.
Hoe het gesteld is met denksporten, is mij niet bekend, maar het zou mij niet verwonderen,dat vrouwen daarin beter presteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Synchroonzwemmen is een watersport."Synchroon" betekent "gelijk". De sport is tegenwoordig een vrij exclusief vrouwelijke aangelegenheid, hoewel het oorspronkelijk door mannen werd geïntroduceerd.

De sport wordt ook wel "kunstzwemmen" of "waterballet" genoemd, dat laatste vooral vanwege de overeenkomsten met ballet. Het is een sierlijke, maar zware sport want men moet niet alleen de vier zwemslagen (vrije slag, vlinderslag, rugslag en schoolslag) beheersen, maar ook gevoel voor ritme hebben. Een groot deel van de figuren wordt onder water uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezien van de bovengenoemde dingen, denk ik dat vrouwen ook vaak erg goed zijn in sporten die veel coördinatie en lichaamsbeheersing vergen (turnen, dans/ritmische gymnastiek, synchroonzwemmen, schoonspringen, kunstrijden). Ik heb geen keiharde cijfers hiervoor, maar het is wel te beredeneren: aangezien vrouwen itt mannen niks aan 'brute kracht' hebben, zullen ze meer trainen op deze aspecten en daardoor mogelijk beter worden dan mannen.

Een ander puntje nog: het schijnt dat vrouwen, gezien de stand van hun schouders (en misschien ook verdeling van lichaamsvet), een relatief snellere rugcrawl hebben dan mannen. Dat de absolute tijd waarschijnlijk niet sneller is, komt dan weer door het verschil in spierkracht.