Heeft de hypertrofie van spieren een voordeel of juist een nadeel in de sport?

ik zou graag de vraag willen gebruiken als voorbeeld bij tennis.

Als je nu een speler als Rafael Nadal ziet. Dat is een gespierde bonk. Maar de rest totaal niet.

Heeft het ''spieren kweken'' betrekking op o.a.
- de coördinatie?
- snelheid van bewegen?
- of andere reacties op het lichaam of de sport?

Weet jij het antwoord?

/2500

In de regel, en zeker in het voorbeeld dat jij noemt, is het en GEVOLG van de sport. Door het vele gebruik van bepaalde spieren, worden deze 'overontwikkeld'. En wat je minder gebruikt, ontwikkelt zich minder, en wat je niet gebruikt, gaat zelfs achteruit. Het puur en alleen kweken van spieren om de speirgrootte zie je eigenlijk alleen in bodybuilding (en dan vaak nog met de nodige hulpmiddelen). In de regel hebben betere spieren meer kracht. Voor snelheid en coordinatie heb je niet per se grote, ontwikkelde spieren nodig, al zal het wel helpen. Maar je gaat niet beter tennisen van gewichtheffen, niet beter voetballen van wielrennen en niet beter kogelstoten van hoogspringen. Hooguit verbeter de je algemne conditie, maar dat kan ook door training in de sport zelf. Daarnaast 'zwellen' bij de een de spieren sneller dan bij de ander. Dat is deels ook een kwestie van aanleg.

Spieren kan je niet kweken. In een volwassen lichaam komen er nauwelijks extra spieren bij ten gevolge van voeding en training. Om toch meer kracht te kunnen krijgen is hypertrofie (het groter worden van de aanwezige spiercellen) zelfs de enige mogelijkheid om harder vooruit te komen. Door de hypertrofie neemt de omvang toe (bijvoorbeeld bij krachttraining), neemt het aantal microfibrillen toe (dus meer samentrekking mogelijk) en de doorbloeding (aanvoer zuurstof, afvoer CO2). De fysiologie van de spieren is ook van belang. Er zijn sporters die in staat zijn in korte tijd enorm veel kracht te produceren door anearobe verbranding. Door deze manier van verbranding verzuurt de spier en houdt de sporter het niet lang vol. Andere sporters hebben spieren die wat langzamer op gang komen, maar het lang volhouden. De manier waarop het lichaam in staat is zuurstof aan te voeren, glucose vrij te maken en de restproducten zo snel mogelijk af te breken en af te voeren is net zo belangrijk. Kortom, hypertrofie heeft in het algemeen een voordeel in de sport. Maar er zijn ook nadelen. Een gewichtheffer is in staat om een enorm gewicht op te tillen, maar is doorgaans niet zo snel. Een tennisser moet vooral snel zijn. De sprintjes zijn maar heel kort en kracht is niet het enige wat telt. Daarom zijn er zowel heel gespierde tennisers als bijna magere. De een zal meer voordeel hebben van zijn kracht, de ander van zijn lenigheid of snelheid. Mocht je geïnteresseerd zijn in een andere kijk op sport en spieren: Lees het boek "lichamelijk oefening" van Midas Dekkers. Bijgaande link bevat een fragment. Toegevoegd na 1 minuut: bron afbeelding: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spierhypertrofie Toegevoegd na 6 minuten: Persoonlijk denk ik dat spierhypertrofie zoals in bovenste afbeelding niet geschikt is voor een sport als tennis. Ik denk dat het een negatief effect heeft op de snelheid en coördinatie. Overigens zie je ook bij Nadal dat hij gespierde armen en benen heeft, maar niet zoals in de bovenste afbeelding.

Bronnen:
http://www.midasdekkers.nl/index.php?id=422

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100