Als 2 spelers in een Olympische judofinale opgeven, of allebei niet willen spelen om wat voor reden dan ook, krijgen ze dan beiden goud?

Niet alleen judo, ook bij worstelen en andere sporten waar 2 personen tegen elkaar spelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze precies tegelijkertijd opgeven misschien wel ja. Maar in de praktijk zal de eerste die opgeeft tweede worden en de latere opgever eerste

Antwoorden (2)

Nee. Dit wordt dan beschouwd als opgeven, en dus als verlies. Als de ene opgeeft heeft de ander automatisch gewonnen en krijgt hij goud en de opgever zilver of die wordt gediskwalificeerd als het om een domme reden is. Precies gelijk opgeven is onmogelijk dus verliest degene die als eerste opgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In 1920 liepen de Tsjechen tijdens de finale van het voetbaltoernooi van het veld uit protest tegen de scheidsrechter.
Ze werden gediskwalificeerd en kregen helemaal geen medaille.
(maar toen hadden ze ook een systeem dat haast lijkt op de huidige judo-toernooi opzet).

Ik vermoed dus dat het ligt aan de reden van opgave.
Als het om boycot-technische redenen gaat kan het dus zijn dat ze gediskwalificeerd worden.