Een Rookie is een term die in de sport gebruikt wordt voor een jongere deelnemer of nieuwkomer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De term is niet beperkt tot de sport, het betekent gewoon in 't algemeen een beginneling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, niet in het algemeen. Hier en daar kom je het tegen buiten de sport. In beginsel is het een sportterm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet het ook veel bij spelletjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MisterWrite, check eens een Engels woordenboek. Bij Webster bijvoorbeeld is de eerste definitie "recruit; also novice". De tweede definitie gaat pas over sport. Of Oxford: "a new recruit, especially in the army or police". Ook daar wordt er pas in tweede instantie over sport gesproken. Cambridge: "a person who is new to an organization or an activity". Hier wordt er helemaal niet over sport gesproken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste vermelding van rookie is in een tekst Rudyard Kipling uit 1892: So 'ark an' 'eed, you rookies, which is always grumblin' sore, waarbij er wordt verwezen naar nieuwe recruten in het Britse leger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan allemaal wel kloppen, maar we leven hier in 2012 en in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De definities uit genoemde toonaangevende woordenboeken zijn allemaal uit 2012. Wat het land betreft: ook in Nederland wordt het woord rookie algemener gebruikt dan alleen sport. En daarnaast weet je niet of de vraagsteller het gebruik in het Nederlands bedoelt, of in het Engels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller is totaal niet geïnteresseerd in definities van Webster's en boeken van Rudyard Kipling. Zijn vraag luidt heel simpel:"Wat is een rookie, het heeft met sport te maken." Het antwoord daarop is al even simpel: "Ja inderdaad, een rookie in een beginneling in de sport.' Precies zoals Wikipedia zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuses, ik ben vandaag wat kortaangebonden geloof ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de vraagsteller iets stelt, wil nog niet zeggen dat het klopt. Het feit dat een vraag wordt gesteld, betekent al dat de vraagsteller niet alles weet. Daarnaast acht ik de autoriteit van woordenboeken hoger dan Wikipedia. Ook als je die even hoog wilt inschatten, dan is het 1 tegen velen. Dan toch vasthouden aan die ene, is als de gelovige die blijft volhouden dat zijn boekje waar is en alle andere niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt - in dit geval - niet gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldige argumentatie. Ik heb wel genoeg aangegeven waarom ik dit antwoord niet goed vind. Heb weinig zin in weer een hele discusssie daarover, dus bij deze mijn laatste reactie.

Andere antwoorden (3)

Bedoel je Rookie? Dat is een beginneling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rookie is een term die in de sport gebruikt wordt voor een jongere deelnemer of nieuwkomer. In vele takken van sport zijn er op professioneel niveau competities en toernooien speciaal voor de rookies. Zo zijn er voor talentvolle voetballers de WK's en EK's onder de 17, 19, 20 of 21 jaar. In de Amerikaanse sporten worden met rookies over het algemeen sporters bedoeld die in hun debuutjaar zitten.
Amadea
11 jaar geleden
een rookie is een naam waarmee een beginnende canadian mounted police bedoeld word, zo ook nieuwe collega's van de stads politie in de u.s.a. worden daarmee aangeduid.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is een naam waarmee beginners worden betiteld.