Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je leniger en sterker tegelijk worden?

Ik wil graag leniger, sterker en een beter conditie krijgen.

Daarom wil ik graag de ene dag hardlopen en lenigheidsoefeningen doen. En dan de andere dag krachtoefeningen.

Maar nu vraag ik mij af of dit wel goed is? Want om lenig te worden, worden je spieren langer en om sterk te worden, worden je spieren korter! En als ik dit nu om de dag afwissel werkt het elkaar dan niet tegen?

Ik hoop dat iemand weet wat ik het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er nog een vraag bij. Sinds ongeveer een maand hardloop ik nu. Alleen ik heb elke keer als ik even aan het hardlopen ben pijn net onder mijn rechter heup. Ik snap echt niet hoe dat kan? Daarna heb ik er ook helemaal geen spierpijn, alleen tijdens het lopen heb ik er last van.
Ritsuka
13 jaar geleden
pijn tijdens het hardlopen is niet goed.
Draag je wel de juiste schoenen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk overbelasting van je heupkop. Het zijn nogal klappen die je gewrichten moeten opvangen - en 'goede schoenen' schijnen niet eens te helpen - integendeel. Op blote voeten loop je nog het minst schadelijk. NU gaat het steeds nog over als je stopt, maar uiteindelijk kan je wel schade oplopen, dus wees ook daar voorzichtig mee. Met wat pech loop je echt voortijdig slijtage op. Bewegen is goed ; sporten is dat niet per definitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel gewoon hardloopschoenen. Is er iets wat ik er tegen kan doen? Ik wil echt geen schade oplopen, maar ik wil wel heel graag verder gaan.
En het is alleen mijn rechterheup wat ik ook een beetje raar vindt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat je er aan kunt doen is : niet overdrijven. En na elke dag dat je intensief gesport hebt, zeker een dag rusten om bij te komen. En ook niet meer dan een uur of een half uur achter elkaar zo intensief tekeer gaan. Wissel af met gewoon lopen bijvoorbeeld.
Ritsuka
13 jaar geleden
Beperk het hardlopen. Er zijn zat andere manieren om aan je conditie te werken.
Ga bijvoorbeeld zwemmen of fietsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om leniger te worden rek je je pezen op. Om sterker te worden maak je je spieren groter en zorg je voor een grotere dichtheid in de spier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het spreekt elkaar allemaal een beetje tegen, wat al eerder is vermeld.
Ga anders eens kijken naar (power)yoga. Dit is een combinatie van sporten en yoga. Van sporten word je sterker, van yoga word je leniger, en van het geheel krijg je een betere conditie.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Kiezen. Dat is het enige wat je kan doen.
Lenigheid en kracht zijn tegenpolen van elkaar, dus allebei kan niet. Je kunt, zogezegd, niet de kool en de geit sparen.

Vraag je dus af wat je doel is waarvoor je leniger of sterker wilt worden, en baseer daarop je keus. Of kies voor de middenweg ; gewoon lekker sporten, met de ene dag aandacht voor het een, de andere dag aandacht voor het ander. Conditie bouw je dan vanzelf wel op. Je hoeft tenslotte niet in éen bepaalde topsport uit te blinken waardoor je de andere beslist niet zou mogen beoefenen. Althans, dat neem ik aan.

Maar wat je ook doet, doe het primair om te genieten en ....met mate. Beide technieken kunnen uiteindelijk ook schade aan je spieren veroorzaken, en een kapotte spiervezel komt niet meer terug. (Alleen die ernaast wordt dikker).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kracht en lenigheid hoeven absoluut geen tegenpolen te zijn. Kijk bijvoorbeeld maar naar (oosterse) vechtsporters, of turners. Voor beide heb je zowel kracht als lenigheid nodig.

Zorg bij de krachttraining dat je je oefeningen correct uitvoert, dus hele bewegingen maken en niet smokkelen, en liever met wat minder gewicht en meer herhalingen. Op deze manier hou je je spieren 'lang' en je bouwt spierconditie op, wat je ook weer zal helpen bij je conditietraining zelf.

Als je niet zeker weet hoe je je oefeningen correct kunt doen, vraag dan hulp aan een professional!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lenigheids- en krachttraining valt perfect te combineren. Doe maar eens een echte lenigheidstraining mee en je zult zien dat je voor het grootste deel van de tijd bezig bent met je spieren te versterken, zoals met squats en lunges. Het is wel van groot belang dat je de oefening volledig doet. Dus altijd zo diep mogelijk gaan. Zorg wel dat je je spieren niet overbelast en maak je spieren achteraf altijd weer goed los voordat je aan een volgende oefening begint. Wanneer je een oefening maar half doet krijg je een averechts effect, je spieren worden dan korter en dus ook stijver.

Er zijn meerdere manieren om leniger te worden. Je kunt bijvoorbeeld zo lang en zo diep mogelijk in (zijwaartse) split gaan zitten. Maar je kunt ook in een nog comfortabele split gaan zitten en dan je benen bijeen proberen te duwen (binnenkant van je benen opspannen) voor 20-45 sec. Zo kunnen je spieren wennen aan de houding en toch sterker en langer worden.
Persoonlijk denk ik dat de 2de manier veel effectiever is (en gezonder) dan de eerste, hoewel het wel een stuk zwaarder is.

Ps. Ik zou de ene dag kracht- en lenigheidsoefeningen doen en de andere dag hardlopen. Hou er wel rekening mee dat kracht- en lenigheidsoefeningen nogal spierpijn gevoelig zijn (vooral in het begin).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst moet je ervoor zorgen dat je voldoende slaapt (7 - 8 uur), en dat je een volwaardig dieet volgt (Google eens op: 'Lyle Mcdonalds', 'dutchbodybuilding forum', 'volwaardige voedingsproducten zoals complexe koolhydraten, eiwitten en de juiste vetten (olijfolie, visolie)'.

Verder; als je Deadlift stretch je tegelijkertijd ook je spieren. Volgens mij in de negatieve beweging, als je dus naar beneden zakt en de bar dood legt op de grond. Om sterker te worden moet je zo'n 80 - 90% van jouw 1repeat gewicht gebruiken. Stel jij kan één keer 100 kilo van de grond tillen, dan zou je daar 90% van moeten gebruiken om te tillen. Om de zes weken kijk je dan of je meer dan 100 kilo kunt tillen. Om jouw one-rep max uit te vinden zou je ook van deze calculator gebruik kunnen maken: http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html

Als je leniger wilt worden, zou ik tijdens en na het trainen stretchen. Pas wel op voor overbelasting, want als je elke dag traint en beweegt kan je op ten duur oververmoeid raken. Dit kan ervoor zorgen dat je een week rust moet houden. Echte overtraining komt soms voor bij atleten die veel te weinig eten en elke dag ontzettend veel trainen en/of bij lui die anabolen gebruiken en te weinig rust houden.

Ik zou zeggen: lees je in! Er zijn genoeg e-books te vinden via Google en bodybuilding forums:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing