Kan ik leren vechten?

Ik zit sinds 2 weken op boksen omdat ik totaal niet kan vechten en hierdoor nul zelfvertrouwen heb, en hierdoor altijd met angst over straat loop.

In mij hele leven heb ik nog nooit gevochten en de keren dat er wel aanleiding was gaf ik de ander altijd wat hij/zij wilde.

Bij het boksen merk ik dat ik bang ben om klappen in mijn gezicht te krijgen en verder voelt alles zeer onwennig aan.

En verder heb ik continu het gevoel dat iedereen op de sportschool mij uitlacht, omdat ik er niks van kan en nu vraag ik mij af of ik het boksen ooit wel zal kunnen leren.

Kan iemand mij vertellen hoe ik hiermee moet omgaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
9.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jongens die niet vechten, maar wijs besluiten weg te lopen vind ik persoonlijk een stuk stoerder en aantrekkelijker dan jongens die denken stoer te doen door alles en iedereen kort en klein te slaan. Met vechten los je mijns inziens niet veel op.

Het beste antwoord

Doorblijven gaan met trainen en op ten duur gaat het steedts beter en wordt je er ook merkbaar beter in en tot die tijd niks aan trekken dat andere je aankijken en bedenk hun moesten het ook leren wie weet hoe hun in het begin waren succes met trainen ik praat uit eigen ervaring zo klooie ik in het begin ook heel erg met kickboksen en karate
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iedereen kan leren vechten: je bent pas 2 weken bezig, dus logisch dat het allemaal onwennig voor je is. En niemand is van nature blij om klappen in het gelaat te krijgen :-)

Wat ik me afvraag: is boksen wel de goeie sportkeuze voor je? Wil je leren vechten, of wil je leren jezelf te kunnen verdedigen? Dat is namelijk een heel groot verschil.
Als voorbeeld: judo is een sport waarbij je technieken leert om jezelf te verdedigen, maar je leert ook aan te durven vallen just óm jezelf te verdedigen. Je krijgt dus durf èn technieken aangeleerd om een ander van je lijf af te houden. Zonder klappen in je gezicht.

Dat je het gevoel hebt dat je uitgelachen wordt is waarschijnlijk inderdaad jouw gevoel, gebaseerd op jouw eigen gedachten en niet gebaseerd op de realiteit.
Wat ik al schreef: het is logisch dat je er niks van kunt, want je bent pas 2 weken bezig. Waarom zouden mensen je daarom uitlachen????
Daarbij: jij kunt niet weten wat andere mensen denken, dat is onmogelijk. Het is dus jouw eigen onzekerheid, het zijn jouw eigen gedachten, die met je op de loop gaan.
Als je dus jouw gedachten bewust kunt gaan veraderen in helpende gedachten, dan ben je al een heel eind denk ik.
En misschien heb je daar even wat deskundige hulp bij nodig, bijvoorbeeld om te zoeken naar de achterliggende redenen en oorzaken van je denkwijze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. Maar inderdaad u heeft gelijk er is een verschil tussen leren vechten en leren verdedigen. Maar daarom ben ik begonnen met boksen om zo eerst te leren vechten en daarbij doe ik ook tegelijk aan fitness, om zo wat zwaarder te worden, zodat ik in de nabije toekomst ook nog op een verdedigingssport kan, daarbij dacht ik dan aan jiu jitsu En verder ja het is mijn eigen onzekerheid waardoor ik altijd invul hoe anderen over mij denken.
Ritsuka
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Bijna alles wat je antwoord/zegt schoot ook onmiddelijk door mijn hoofd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je + Ritsuka en andere +sers. @Karel38: graag gedaan.
Prima, als dit je plan/strategie is: volhouden!
Gedachten invullen van anderen is niet reëel, maar dat weet je natuurlijk. Je bevestigt alleen maar je eigen ideeën over jezelf daarmee, en die ideeën bevestig je met waanideeën, omdat jij niet de gedachten kunt lezen van aderen.
Ik bedoel dit niet rot, echt niet: ik heb het zelf namelijk ook. Inmiddels heb ik, mede daarvoor, therapie. Dus ik heb nu inzicht in hoe ermee om te gaan. Voor mezelf! Maar misschien heb jij er ook iets aan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank Vlindertje ;-)
amc
11 jaar geleden
Heel goed benaderd om het in de 'gedachtengang' te zoeken. Dit is tenslotte waar het om draait bij de vraagsteller! Dit is inherent aan het zelfvertrouwen! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meteen toen ik de vraag zag, dacht ik: vergeet het boksen en ga op judo.
Dat hoef ik niet meer te antwoorden; heb jij al gedaan. Plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank!
Als jouw vrees om jouw veiligheid terecht is, en jij je vooral wilt beperken tot blote hand combat (zonder wapens) zou ik een combinatie van krachttraining en cardio aangaan om mee te beginnen.

Pas wanneer jij een stuk groter bent (weet niet of je dat al bent) is judo juist een goede keuze want het is realistischer dan de andere vormen van Orientale vechtkunsten doordat het de nadruk legt op je handen en vuistslagen ipv voeten en trappen. In een close combat situatie ga je vooral je handen gebruiken. Dat gezegd hebbende, als er wapens in het spel kunnen (denk bijv aan gehandicapten bijv die zich niet kunnen verdedigen) zou ik voor pepperspray kiezen en dan is Fox Labs een aanrader. Een flesje op zak houdt toch wel de meeste idioten op afstand en zorgt dat je veilig weg kunt komen.

Succes en go get em!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je wilt kun je leren vechten, als jouw lichaam/hoofd het niet wil zal dat een stuk lastiger gaan. Dat je denkt dat anderen je uitlachen zit in je hoofd, dat denkt iedereen die iets nieuws begint en niet tussen de beginners zit.

Je hebt het over de keren dat er een aanleiding was en je ging vechten: Over het algemeen is het gewoon veel slimmer om niet te vechten en de ander gewoon te geven wat die wil als je tenminste de kans dat je het overleeft wilt vergroten. Wat heeft het voor zin om te leren vechten als de ander een mes of erger uit zijn achterzak haalt omdat jij sterker bent dan hij dacht?

Doe een sport die je leuk vindt ipv iets wat je denkt nodig te hebben maar niet leuk vindt en eigenlijk ook niet nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind boksen juist een fantastische sport, alleen is het zo onwennig omdat alles totaal nieuw voor me is, en ik niet gewend ben om klappen te krijgen :) en uw heeft gelijk tegen een mes begin je niets. Maar ik wil graag leren om mijzelf te verdedigen, want nu kan ik dus helemaal niets en daar voel ik mij niet goed bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is zelfverdediging veel nuttiger dan boksen. Maar goed, je vindt boksen dus blijkbaar wel leuk: draai die knop om en laat die mensen van wie je denkt dat ze je uitlachen eens zien hoe snel je kan verbeteren. Oefen en train hard, luister goed naar de tips en zoek op internet ook naar tips etc.
het kan heel goed karel dat je niks van boksen wil weten, dat het jouw sport niet is.
probeer judo, daar gaat het om verdedigen, is een andere benadering en misschien wel jouw stiel!
of worstelen weer wat anders.

de truc is, als je niet weet wat, dat je moet uitproberen wat je wél leuk vindt, leuk genoeg om een jaartje te proberen en vol te houden.
want waar gaat het om, om een beetje plezier in het leven, om een beetje je "mannetje" te kunnen staan, maar vooral om geen angstmuis is het leven te zijn, om zelfverzekerd rond te kunnen lopen en dat uit te stralen, dan zul je minder last hebben van klappen krijgen op straat.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja worstelen vind ik ook fantastisch, maar ik vind dat ik daar wat meer gewicht voor moet hebben want ik weeg nu slechts 80 kg. Wat betreft het boksen zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat ik nog nooit gevochten heb en als kind altijd verlegen en introvert was. Echter nu begin ik langzamerhand te beseffen dat ik hier wat aan moet doen. En daarom had ik bedacht boksen tezamen met fitness om zwaarder te worden en in de nabije toekomst wil dan op Jiu Jitsu. Boksen vind ik echt een toffe sport alleen is alles zo nieuw voor mij en verder ben ik niet gewend om klappen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daarom stelde ik judo voor, dat is echt verdedigend! jiu jitsu is al weer aanvallender. goed dat je bezig ben, en bedenk het heeft tijd nodig, je bent niet van vandaag op morgen de wereldkampioen, dat kan niet! vergeet niet dat je er ook plezier in moet hebben, de lol gaat het om...in het leven. succes karel!
amc
11 jaar geleden
Juist dat je niet zo zwaar bent, maakt dat je in ook worstelen effectief kunt zijn. Je bent dan namelijk sneller, wendbaarder en je hebt in elk geval meer uithoudingsvermogen/conditie. Je moet er dan alleen voor zorgen om uit de greep van zo'n log zwaargewicht te blijven, want sterker blijft deze !
In een andere vraag geef je aan dat je boven de 30 bent. Op die leeftijd hoef je echt niet meer te kunnen vechten.

Vechten is iets tussen jongetjes. Die voelen de noodzaak zich te bewijzen in de groep. Soms gewoon sportief, uitdagend, zeg maar ravotten. Soms gemeen met als doel de ander in de groep naar beneden te trappen om zelf de "grote heerser" te worden.

Dit gedrag begint zo ruwweg rond de 8 jaar (heel speels nog), KAN (maar hoeft niet) te verruwen rond de 12 tot 16 jaar, en neemt daarna weer af - uitzonderingen daargelaten.

Maar boven de 30? Als jij je in hardcore voetbalvandaalkringen begeeft, als "project X" in Haren jou aanspreekt, ja, dan is het noodzakelijk dat je kunt vechten.

Als heel gewone man van begin 30 is vechten nergens meer voor nodig. Of je nu in de stad woont of in een dorp: het is meer de angst voor aanvallen die je bang maakt dan de werkelijke kans dat je wordt aangevallen.

ALS je al eens wordt aangevallen, dan is dat bij het pinnen omdat ze je geld willen, of op straat omdat ze je willen bestelen. Je kunt nu kiezen: wil je dan kunnen vechten, met een (kleine) kans dat je de geoefende tegenstander de baas bent zodat jij niet wordt bestolen, maar wel met gevolg dat je een gebroken hand, een gebroken neus, enkele tanden uit je mond en een blauw oog hebt? Of blijf je bij wie je bent, verlies je weliswaar een paar tientjes aan geld, maar ben je niet gewond?

--

Mijn antwoord op je vraag is dus: ja, je kunt leren vechten. Maar zo te lezen gaat dat tegen jouw natuur in. Het past niet bij je.

Je KUNT dus leren vechten, maar het zal grote inspanning vergen, het is vooral een continu gevecht met jezelf, en zoals ik hierboven beschreef is het maar de vraag of het iets oplevert.

Ik denk dat het voor jou veel nuttiger is je te richten op de oorzaak van je gebrek aan zelfvertrouwen. Die ligt volgens mij NIET in het feit dat je niet kunt vechten.

Werk aan de eigenlijke oorzaak van je huidige gevoel. Vergeet het vechten. Zoek je eigen weg.

Om maar een voorbeeld te geven in een heel andere richting: als jij schaken leuk vindt, kun je een fantastisch schaker worden, want dat past dan bij jou. Op de schaakclub vind je dan veel nieuwe vrienden, en zo krijg je vanzelf zelfvertrouwen.

Iemand van 80 kilo, boven de 30, die zelfverzekerd rondloopt, zal niet zomaar worden aangevallen. Zo'n junkie ziet een stevige, krachtige persoon en heeft geen idee dat jij niet kunt slaan. Jij bent dus veilig, en: je VOELT je veilig.

En je voelt je fijn.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel ik ben het helemaal met u eens, maar het gaat mij niet zozeer dat ik graag wil gaan vechten, en tevens weet ik dat als je bijv word beroofd niet de stoere jongen moet gaan uithangen maar gewoon het beste kan meewerken. Maar een diep gevoel van binnen zegt mij dat ik toch iets moet leren, heel vreemd is dat maar pas dan voel ik mij meer op mijn gemak. En inderdaad mijn gebrek aan zelfvertrouwen is als ik erover nadenk niet zozeer het feit dat ik niet kan vechten, maar meer het feit dat ik mijzelf niet accepteer als persoon.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik je goed begrijp ben je eigenlijk vooral met jezelf aan het vechten... Ik zal je een paar vragen stellen. Niet om meteen te beantwoorden, maar om voor jezelf over na te denken. --  Je wilt jezelf accepteren als persoon. Zou het lukken om te accepteren dat je niet kunt vechten? Net zoals ik heb geaccepteerd dat ik niet over een afgezaagde boomstam kan lopen, omdat ik er domweg afkukel. --  Wil je echt vechten, of wil je ergens goed in zijn - ook al is dat schaken, hardlopen, deuren afhangen of iets anders? --  Gaat het je om het vechten, of gaat het je om de lichamelijke / sportieve activiteit? Dit is zomaar wat denkvoer. Neem je tijd, en geef vooral *jezelf* antwoord. Natuurlijk staat het je vrij jouw antwoord ook hier te plaatsen, maar omdat het om jezelf gaat is dat niet echt nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi Cryo! +
amc
11 jaar geleden
Goede benadering Cryo +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel u gaat diep op de materie in tof vind ik dat. Maar om antwoord te geven als ik diep nadenk wil ik echt goed leren vechten, niet als lichamelijke ontspanning maar om het echt goed te kunnen. Want ik voel gewoon dat mij dat meer innerlijke rust gaat geven en dat ik dan ook vaker mensen durf aan te spreken op hun fouten. Een voorbeeld Ik sta met een auto voor rood licht en voor mij staat er nog een andere auto, en het licht springt dan op groen en de voorste auto blijft staan, ik durf hier dan niet iets van te zeggen en zal blijven wachten totdat die andere auto gaat rijden, dit uit angst om in een conflict te geraken waar ik dan al bij voorbaat het onderspit zal gaan delven. Terwijl als ik naar mijn vrienden kijk die op dat vlak een normaal leven hebben, als het hun iets te lang duurt zeggen ze er wat van en als er problemen onstaan deinzen ze niet terug. Ik heb mijzelf in het verleden en tot nu toe regelmatig nederig moeten opstellen uit angst om problemen te voorkomen en ik heb dan gemerkt dat mensen je dan altijd gaan kleineren of irriteren, en daar word ik zo moe van, ik durf er nooit wat van te zeggen :-( En het kunnen vechten is in mijn optiek echt bittere noodzaak niet omdat als je het kunt je hier dan misbruik van zult gaan maken, want ik ben juist heel vredelievend, maar gewoon als een soort verzekering.
Cryofiel
11 jaar geleden
Graag gedaan, hoor. Wat je hier beschrijft, heet trouwens assertiviteit. En zelfvertrouwen. Gewoon een opmerking durven maken van "nog groener dan dit wordt hij niet, hoor!". Als je dat op een normale manier doet, zal niemand jou aanvallen. Of gewoon even op je toeter duwen. Een kort toetertje geven, zeg maar. Niemand die dan op jou af zal komen om je eens flink te slaan. En als je per ongeluk een langere toeter geeft dan de bedoeling was, dan kijk je verontschuldigend, met een "oeps-blik". Dan weet de ander ook dat je het niet zo bot bedoelde als het overkwam. Ik denk dat je dat mist: zelfvertrouwen. En assertiviteit. Het is de vraag of het ene het andere opwekt, of andersom. En soms lukt het niet. Dan vat iemand jouw opmerking heel anders op dan jij bedoelde. Dat gebeurt mij ook wel. Is dat erg? Nee. Het gebeurt nu eenmaal. Je zult echt niet direct in elkaar worden geslagen. Door te leren vechten zul je uiteindelijk ook zelfvertrouwen en assertiviteit krijgen. Maar ik denk dat het wel een omweg is. Een moeilijke omweg ook, omdat vechten niet echt "jouw ding" is. Maar het kan wel, en uiteindelijk zal het je wel lukken. Kun je open met je leraar praten over de dingen die jou tegenhouden? Net zoals ik bijvoorbeeld doe in mijn roeiploeg. Dan bekijken we de videobeelden van een wedstrijd of van een training, en dan gaan we gewoon één voor één alle teamleden langs. En dan samen kijken wat er kan worden verbeterd aan de techniek. Dat is niet afkraken. Dat is verbeteren. Iedereen heeft wel een zwak punt. Als je je eigen zwakke punt kent, ga je daar de komende trainingen aan werken. Doe je dat niet, dan zal je zwakke punt nooit verbeteren. Wij zijn zo flink gegroeid. Zowel individueel als als team. Waar we vroeger bij een wedstrijd ergens achteraan in het veld eindigden en al blij waren wanneer we niet de een-na-laatste waren maar de twee-na-laatste, zaten we vorig jaar halverwege het veld, en horen we nu tot de snellere ploegen. We hebben nu serieus medaillekans. En dat allemaal door open te zijn over ieders zwakheden. Geen schaamte. Gewoon eerlijk naar jezelf kijken, en anderen eerlijk naar jou laten kijken. Dat eerste (eerlijk naar jezelf kijken) heb je al bereikt. Denk je dat je dat tweede (jouw zwakte met een ander bespreken, die ander naar jou laten kijken, en samen bespreken hoe je aan je zwakte kunt werken) ook kunt bereiken?
Als ik zo lees hoe je in de sport staat, lijkt boksen me niet de juiste vechtsport voor jou. Maar als je het kan opbrengen moet je je niks aantrekken van war anderen er van denken.

Ik zit zelf inmiddels een jaar op aikido. Misschien dat dit wat voor je is. Aikido is in tegenstelling tot andere vechtsporten veel meer defensief. De kracht die je tegenstander tegen jou gebruikt, gebruik jij weer tegen hem.
Respect is ook een belangrijk onderdeel in aikido. Het gaat er ook niet om hoe snel je de dingen leert, maar de weg er naar toe. Ook balans tussen lichaam en geest is belangrijk. Deze aspecten kunnen je ook zeker meer zelfvertrouwen geven.
Ik raad je aan om een keer een proefles te nemen. Bij aikido zitten ook niet allemaal spierbundels maar mensen van allerlei soorten en maten. Ook kijken de mensen niet naar hoe goed en snel je dingen leert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan zo goed aanvoelen wat jij bedoelt, het is net alsof ik mijn zoon hoor spreken. Ik moest hem als kind ook weerbaar maken, want hij was zo soft en meegaand!
Als klein kind liet hij alles al afpakken, keek dan heel verbaasd op, keek mij aan, twijfelde en nam zich dan voor hier geen ruzie om te maken en gewoon wat anders te pakken. Hij had zo'n hekel aan ruzie en nog meer aan geweld.
Dit kan natuurlijk niet want als je als volwassene je steeds in een hoek laat drukken, je je niet verweerd en alles toelaat, dan blijf je nergens in deze maatschappij en wordt je misbruikt en er wordt een loopje met je genomen.

Ik heb mijn zoontje toen op judo gedaan, omdat dit niet gewelddadig was. Hij leerde vooral vallen, respect en zich weren. Hij leert vooral zich verdedigen, want het is geen aanvalssport en dit wordt duidelijk gemaakt.
Hij was motorisch helemaal niet sterk en het fijne bij judo is dat niemand macho gedrag vertoont en iemand die minder is keihard voor gek zet en uitlacht. Daarom vond ik ook iets waar respect voor een ander wordt geleerd en toegepast zo belangrijk.

Ik zou hem toen en ook nu hij bijna 18 is, nooit op boksen krijgen omdat hij gewoon niet van vechten houdt. Hij is altijd nog bang om te slaan omdat hij weet dat hij heel sterk is en veel kracht heeft in zijn handen.
Waar hij heel veel en zelfs nog meer dan judo aan gehad heeft is een cursus die hij van zijn vader kreeg.
Die is getraind als beveiliger met vooral agressie aanpak en hierin leren ze vooral bepaalde grepen om iemand uit te schakelen. Het is puur een aanval afweren en door een bepaalde greep techniek zonder veel moeite iemand op de grond dwingen of uitschakelen. Het kan soms alleen een kwestie zijn van de duim draaien, en dergelijke techniekjes waardoor van nature al een tegenstander/agressor wel gedwongen wordt, hoe sterk hij ook is. Het feit dat mijn zoon deze grepen nu kent, maakt hem heel zelfverzekerd, vooral omdat hij het al eens moest toepassen bij een groep jongens die zijn laptop wilden afnemen. Die is hem heilig en zodoende heeft hij nu het besef dat hij zonder te hoeven vechten zichzelf kan verdedigen.

Je kunt dus ook gewoon een cursus zelfverdediging volgen. Veel vrouwen doe het ook al, want die zijn niet zo sterk als mannen maar moeten dan slim zijn en assertief.
ALs je al zo negatief voelt bij boksen, stop er dan mee.
Het zal je niets brengen. Bokser kan je niet leren, dat moet ergens al in je zitten. Bij jou voel ik dat niet dat dat zo is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yessssss! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit begrijp ik niet: lees mijn antwoord: judo...! = zelfverdediging (ik heb het nota bene zelf gedaan!)....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat staat er toch ook Jodokus52?
amc
11 jaar geleden
jodokus52@ Natuurlijk is judo een vorm van zelfverdediging en het is ook een waardevolle vorm, omdat het geen aanvalssport is. Is dus altijd goed om judo te kunnen toepassen. Judo is echter zo complex en al die grepen technieken zitten er niet altijd meteen in en het blijft te allen tijde een contact sport waarbi je meestal van dichtbij fysiek contact moét hebben.
Een gewone cursus zelfverdediging is heel waardevol omdat je die dingen leert die direct altijd werkzaam zijn en waarvoor je fysiek niet eens ervaren en technische skills hoeft te hebben, laat staan kracht. Het gaat er puur om hoe je iemand het best direct afweert indien je aangevallen wordt. Kan door één bepaalde greep of manier van vastpakken al genoeg zijn om een aanvaller op zijn knieën te krijgen. Het zijn natuurlijke krachten waarmee je niet anders kan reageren met het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amc: "Judo is echter zo complex en al die grepen technieken zitten er niet altijd meteen in en het blijft te allen tijde een contact sport waarbij je meestal van dichtbij fysiek contact moét hebben." ja, als je de zwarte dan wilt halen, akkoord, maar dat hoeft helemaal niet, als je een paar jaar judo leert, is het niet moeilijk en goed als verdediging. ik heb met mijn witte band diverse keren zwarte banden neergelegd met een eenvoudige been-/heupworp of houdgreep.
het gaat om de toepassing niet om de hoeveelheid van kennis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik naar mijzelf kijk wil ik gewoon wat harder worden, want momenteel ben ik gewoon te aardig en ik merk continu dat mensen zo en nu, dan een loopje met je gaan nemen en daar kan ik dan niets tegen doe. Daarom wil ik op zijn minst op een echt harde sport gaan om zo meer mentaliteit en weerbaarheid te verkrijgen. Echter het is moeilijker dan ik had kunnen bedenken. MMA sport lijkt mij het allergaafste om te beoefenen, maar voor ik daar ooit aan kan beginnen ben ik jaren verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
karel, een neef van mij was een "lieve jongen" als kind, zijn ouders hebben hem op diverse sporten aangemeld en nu is het een flinke vent 32 jaar, net getrouwd en hij heeft een hele goeie baan.
hij is "lifeguard" geweest, heeft eerst regionaal(kampioen) tot zelfs landelijk kano gevaren, daarna "martial arts" gedaan.
waarom vertel ik dit? het voorbeeld, dat is het, je groeit en jij zult daar nu aan moeten werken!
je kunt niet van 0 binnen 2 jaar naar 100, dat kan niet!
het vereist gewoon tijd, begin met een minder harde sport en leer en na een tijdje (paar jaar) ga je iets ander proberen en afhankelijk van je werk/bezigheden, uren overdag, kun je meer doen en daardoor sneller, maar niet in absurd korte tijd, je doel bereiken.