Hoeveel rust moet ik nemen na mijn training? (zie beschrijving)

Ik train 30 minuten per dag. Eerst 10 minuten abs, dan 10 minuten triceps, borst en schouders, dan biceps 10 minuten.
Dit doe ik elke dag, maar is dat wel goed? Of kan ik beter 1 dag rust nemen na training (dus om de dag trainen)?

Ik kan wel proberen uit te leggen wat voor oefeningen ik precies doe, maar dat is moeilijk (een video zou makkelijker zijn).

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben trouwens 16 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

Peter, hoeveel rust jij moet nemen na je training is heel persoonlijk. Maar zoals ik het lees, train jij in 30 minuten wel 5 spiergroepen. Het kost nog tijd om te switchen tussen de verschillende oefeningen, dus je besteed hooguit 6, eerder 5 minuten per spiergroep.

Na, zo`n half uurtje training heb ik niet meer dan 10 minuten rust nodig...
Echt niet lullig bedoeld.

Je vergeet wederom je beenspieren...

Als je echt serieus wilt gaan trainen, doe het dan ook goed! Dat kan ook als je 16 jaar bent.
Mits je weet waar je mee bezig bent, en je voeding oké is.

Voorbeeldschema:

Maandag: Armspieren, borstspieren, buikspieren.
Dinsdag: Beenspieren, buikspieren.
Woensdag: Armspieren, borstspieren,buikspieren.
Donderdag: Beenspieren, buikspieren.
Vrijdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren.
Zaterdag: Beenspieren, buikspieren.
Zondag: rustdag.

Zoals je ziet, kun je buikspieren vrijwel elke dag trainen.
En zoals je ziet, heb je tevens voor de overige spiergroepen telkens een dag rust!

Ander voorbeeldschema:

Maandag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren.
Dinsdag: rust
Woensdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren.
Donderdag: rust.
Vrijdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren.
Zaterdag en zondag:rust.

Nog een ander voorbeeld

Maandag: krachttraining:
Dinsdag: cardiotraining.
Woensdag: krachttraining.
Donderdag: cardiotraining.
Vrijdag: krachttraining
Zaterdag: cardiotraining.
Zondag: rust.

Kortom, kies een schema waarin je lekker kunt trainen en je spieren ook voldoende kunt laten rusten om te herstellen/groeien.
Kies een schema waar jij je prettig bij voelt, maar vergeet geen spiergroepen, en vergeet niet om gezond te eten.
Als je na je training naar McDonalds gaat om je calorieën aan te vullen ben je niet goed bezig, maar dat snap je vast zelf ook wel.

Ik wens je in ieder geval succes en veel plezier met trainen!

Toegevoegd na 15 minuten:
Voorbeeld voor een goede beenspieroefening:

Buikspieren intrekken, borstspieren aanspannen, benen strekken met de tenen omhoog (naar je toe).
Uitademen bij het kracht zetten.

Maar er zijn nog veel meer beenspieroefeningen.
Ook zonder gebruik van apparaten.

Deze video vond ik wel aardig, omdat er ook wat uitleg bijzit, onder meer over het instellen van het apparaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is niet veel. Kan je gerust elke dag doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je beter per dag een spiergroep kan trainen.
Dus niet zoals nu elke dag een beetje elke spiergroep, maar op dag 1 bijvoorbeeld je armspieren, dan dag 2 je buik, dag 3 je benen, en dan kun je dag 4 weer je armen doen.

Je maakt dus per dag je training wat zwaarder, en geeft daarna je spieren rust. Het is ook aan te raden naast de krachttraining ook wat cardio te doen. En uiteraard oefeningen afwisselen.

Hier is een voorbeeldschema van iemand die met een competitie meedeed, daar zie je de variatie (HIIT is High Intensity Interval Training):

Mon: Back, Bi, Abs + Cardio

Tues: Drills, HIITs

Wed: Chest, Shoulders, Tri’s + Cardio

Thurs: Drills, HIITs

Fri: Legs & Butt + Cardio

Sat: Drills, HIITS

Sun: Rest day

Toegevoegd na 25 minuten:
Let er ook op dat je niet te zwaar traint. Met je lichaamsgewicht trainen is altijd goed, kun je niet veel verkeerd doet.
Als je met gewichten bezig bent, zorg dan dat je een setje van 10-12 herhalingen net kunt doen, en dat het dan te zwaar word. Dan heb je het juiste gewicht te pakken.

Als je te zwaar traint, beschadig je je lichaam (blijvend). Mijn vriend heeft dat, zijn schouders en liezen zitten helemaal onder de striae van het te zware trainen in de sportschool. Hij heeft er gelukkig verder niet veel last van, alleen dus allemaal littekens.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en inderdaad niet te zwaar als je 16 bent, ik ken jongens die zichzelf een beetje kapot hebben gemaakt.
Eentje loopt een beetje gebogen en een ander heeft een gekke bobbel in een schouderspier.
Dus als je een set niet netjes (dus zonder smokkelen) kan afmaken moet je lichter trainen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je benen niet traint krijg je zoiets als dit: http://twitter.com/fitocracy/statuses/255010828909150209
Dikke armen, maar spillebeentjes, ziet er een beetje apart uit.
Ritsuka
11 jaar geleden
ik heb de info over niet te zwaar trainen nog even toegevoegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok weet iemand een video die laat zien wat voor oefeningen ik kan doen voor de benen? en super bedankt voor jullie antwoorden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan mijn gewichten ongeveer 12 keer ‘optillen‘ maar ik doe meestal 2x 7 keer optillen en daartussen nog de spieren aan de zijkant van je armen ik weet niet hoe die spieren heten (ook 2x 7keer). Is dat goed? (Khoop dat jullie mijn uitleg snappen :) )
Ritsuka
11 jaar geleden
http://www.google.nl/search?q=leg+exercises
Hiermee vind je wel allerlei been oefeningen, gewoon een beetje zoeken en afwisselen. Ik denk dat de 2x7 wel goed is hoor. Je kunt proberen het later op te bouwen naar 10-12 herhalingen, en dan uiteindelijk 3 setjes. Kijk gewoon wat goed gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2x7 is te zwaar en te weinig herhalingen. (vind ik)
Ik zou beginnen met 3x12 na een tijdje naar 3x10 en pas als je helemaal uitgegroeid bent en al een tijdje bezig bent zwaarder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit allemaal zo lees kan hij beter eerst eens onder begeleiding beginnen te trainen, want hij weet er echt helemaal niets van. Dat lijkt mij het enige juiste advies. Overigens het antwoord van Ritsuka is prima hor!
Ritsuka
11 jaar geleden
@Stephanie: het is inderdaad aan te raden om eerst in de sportschool de oefeningen uit te voeren, zodat je tips krijgt en alles correct uitvoert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, wederom een prima antwoord van jou op zijn vraag. Drie weken geleden vroeg hij hier ook al over, maar helaas, Peter schijnt het nog steeds niet te snappen. Plus!