Hoeveel rust moet ik nemen na mijn training? (zie beschrijving)

Ik train 30 minuten per dag. Eerst 10 minuten abs, dan 10 minuten triceps, borst en schouders, dan biceps 10 minuten.
Dit doe ik elke dag, maar is dat wel goed? Of kan ik beter 1 dag rust nemen na training (dus om de dag trainen)?

Ik kan wel proberen uit te leggen wat voor oefeningen ik precies doe, maar dat is moeilijk (een video zou makkelijker zijn).

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik ben trouwens 16 jaar

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Peter, hoeveel rust jij moet nemen na je training is heel persoonlijk. Maar zoals ik het lees, train jij in 30 minuten wel 5 spiergroepen. Het kost nog tijd om te switchen tussen de verschillende oefeningen, dus je besteed hooguit 6, eerder 5 minuten per spiergroep. Na, zo`n half uurtje training heb ik niet meer dan 10 minuten rust nodig... Echt niet lullig bedoeld. Je vergeet wederom je beenspieren... Als je echt serieus wilt gaan trainen, doe het dan ook goed! Dat kan ook als je 16 jaar bent. Mits je weet waar je mee bezig bent, en je voeding oké is. Voorbeeldschema: Maandag: Armspieren, borstspieren, buikspieren. Dinsdag: Beenspieren, buikspieren. Woensdag: Armspieren, borstspieren,buikspieren. Donderdag: Beenspieren, buikspieren. Vrijdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren. Zaterdag: Beenspieren, buikspieren. Zondag: rustdag. Zoals je ziet, kun je buikspieren vrijwel elke dag trainen. En zoals je ziet, heb je tevens voor de overige spiergroepen telkens een dag rust! Ander voorbeeldschema: Maandag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren. Dinsdag: rust Woensdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren. Donderdag: rust. Vrijdag: Armspieren, borstspieren, buikspieren, beenspieren. Zaterdag en zondag:rust. Nog een ander voorbeeld Maandag: krachttraining: Dinsdag: cardiotraining. Woensdag: krachttraining. Donderdag: cardiotraining. Vrijdag: krachttraining Zaterdag: cardiotraining. Zondag: rust. Kortom, kies een schema waarin je lekker kunt trainen en je spieren ook voldoende kunt laten rusten om te herstellen/groeien. Kies een schema waar jij je prettig bij voelt, maar vergeet geen spiergroepen, en vergeet niet om gezond te eten. Als je na je training naar McDonalds gaat om je calorieën aan te vullen ben je niet goed bezig, maar dat snap je vast zelf ook wel. Ik wens je in ieder geval succes en veel plezier met trainen! Toegevoegd na 15 minuten: Voorbeeld voor een goede beenspieroefening: Buikspieren intrekken, borstspieren aanspannen, benen strekken met de tenen omhoog (naar je toe). Uitademen bij het kracht zetten. Maar er zijn nog veel meer beenspieroefeningen. Ook zonder gebruik van apparaten. Deze video vond ik wel aardig, omdat er ook wat uitleg bijzit, onder meer over het instellen van het apparaat.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=YyvSfVjQeL0

Dit is niet veel. Kan je gerust elke dag doen.

Ik denk dat je beter per dag een spiergroep kan trainen. Dus niet zoals nu elke dag een beetje elke spiergroep, maar op dag 1 bijvoorbeeld je armspieren, dan dag 2 je buik, dag 3 je benen, en dan kun je dag 4 weer je armen doen. Je maakt dus per dag je training wat zwaarder, en geeft daarna je spieren rust. Het is ook aan te raden naast de krachttraining ook wat cardio te doen. En uiteraard oefeningen afwisselen. Hier is een voorbeeldschema van iemand die met een competitie meedeed, daar zie je de variatie (HIIT is High Intensity Interval Training): Mon: Back, Bi, Abs + Cardio Tues: Drills, HIITs Wed: Chest, Shoulders, Tri’s + Cardio Thurs: Drills, HIITs Fri: Legs & Butt + Cardio Sat: Drills, HIITS Sun: Rest day Toegevoegd na 25 minuten: Let er ook op dat je niet te zwaar traint. Met je lichaamsgewicht trainen is altijd goed, kun je niet veel verkeerd doet. Als je met gewichten bezig bent, zorg dan dat je een setje van 10-12 herhalingen net kunt doen, en dat het dan te zwaar word. Dan heb je het juiste gewicht te pakken. Als je te zwaar traint, beschadig je je lichaam (blijvend). Mijn vriend heeft dat, zijn schouders en liezen zitten helemaal onder de striae van het te zware trainen in de sportschool. Hij heeft er gelukkig verder niet veel last van, alleen dus allemaal littekens.

Bronnen:
http://www.blogilates.com/best-of/hard-wor...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100