Maakt het iets uit of je een half uur achter elkaar sport of 3x per dag 10 minuten?

Ik heb sinds kort thuis een crosstrainer. ik ben heel enthousiaist begonnen maar hou het niet lang vol, meer omdat het zo lang duurt. nu vraag ik me af of het iets uitmaakt of ik een half uur achter elkaar op dat ding sta (en beweeg natuurlijk :) ) of dat ik het verdeel over 3x per dag 10 minuutjes.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is beter om langer achter elkaar te sporten, dan bouw je uithoudingsvermogen op doordat je hartslag constant hoger is dan normaal. Misschien beginnen met 3x10, dan 2x15, 2x20 en uiteindelijk 30 a 40 minuten aan elkaar als je daar klaar voor bent.

Als het puur gaat om de beweging an sich, van '30 minuten per dag intensief bewegen' c.q. calorieën verbranden en je spieren gebruiken : nee. Als je daarvoor, bijvoorbeeld, 10 keer de trap op en af moet lopen , maakt het niet uit of dat tien keer achter elkaar is, twee keer blijf of elk uur één. Wil je echter je conditie verbeteren, vet verbranden of je suikerspiegel verlagen, dan is het zaak dat je iets langer achter elkaar iets intensiever beweegt. ofwel; dat je hartslag omhoog gaat (niet te hoog trouwens) en je 'moe' wordt. Vaak is dat toch wel de bedoeling. Het beste wat je kunt doen is opbouwen. Dus als tien minuten wel zo ongeveer je tax is, doe dan de hele week (2 of 3 keer) 12, daarna (twee keer) 15, dan 20, tot je een half uur achter elkaar geen probleem meer vindt. Want geloof me ,dat komt vanzelf. En probeer het trainen zelf leuker te maken. Zet een muziekje op, een MP3speler, of pak er als je je handen vrij hebt een boek bij ofzo. (Op een crosstrainer wil dat denk ik niet, maar op een hometrainer of loopband vlieg je handsfree toch niet uit de bocht). Wil je dus echt een betre conditie en spieropbouw bewerkstelligen, dan kun je toch het best naar die één keer 30 minuten, of twee keer 20. Gaat het er puur om dat je niet de hele dag op je kont zit, dan kun je ook meerdere korte periodes doen, maar probeer dan weer boven die 30 minuten uit te komen.

Het maakt zeker uit of je 30 minuten achter elkaar traint of 3 keer 10 minuutjes. Het verbrandingsproces begint namelijk vanaf 20 minuten, m.a.w. je moet minimaal 20 minuten trainen wil je beginnen met het verbranden van overtollige vetten. Maar natuurlijk ga je dat niet redden in het begin. Probeer die 10 minuten zo lekker 3 keer per dag, zodat je begint met het opbouwen van conditie. Over een week zou je misschien al op 2 keer 15 minuten kunnen zitten. Waarna je na een aantal weken met gemak 30 minuten kunt volhouden. Ga zo dus lekker door maar werk ernaar toe dat je uiteindelijk op 30 minuten uitkomt! Veel plezier!

het hangt af met welk doel je op die crosstrainer gaat. Wil je je conditie en uithoudingsvermogen verbeteren dan is het beter om het op te bouwen dus 1 x per dag 10 minuten, als je dan niet verder kunt doe je het de volgende dag weer en zo verbetert je conditie en zal je het steeds langer vol kunnen houden zodat je op een gegeven moment wel een half uur kunt volhouden. Want je lichaam verbrand pas vet en koolhydraten wanneer je tussen de 30 en 45 minuten actief bezig bent. Dus ook als je het doet om af te vallen geld hetzelfde principe. Bouw het rustig op en je zult zien naar een aantal weken dat het steeds beter vol te houden is!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100