Hoeveel klei heb ik nodig? Is boetseerklei beter dan chamotteklei?

Als leiding bij Jongnederland was het een idee om met de kinderen te gaan kleien. Ze zijn ongeveer 11 jaar en ik wou ze laten maken wat ze willen, maar ik weet niet hoeveel klei ik ongeveer nodig heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
5.9K

Antwoorden (2)

Dat is niet te zeggen, omdat je niet weet hoe groot de objecten worden, wel kun je klei besparen, door de kinderen eerst een geraamte te laten maken van ijzerdraad en dat te omwikkelen met papier, touw of ander materiaal en daar de klei omheen te bouwen.
Goedkope klei vind je bij de Action, ze hebben daar DAS klei, dit is goed te verwerken en droogt aan de lucht.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt ze allemaal een stuk klei geven en zeggen dat ze het daarmee moeten doen, hou zelf een pakje achter de hand, voor kinderen die net een klein stukje tekort komen, ik zou met de DAS klei, een half pakje per persoon geven, ga eventueel zelf eerst thuis aan het knutselen en kijk hoeveel klei je zelf nodig hebt voor een werkstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem gewoon de eenvoudigste soort klei die je kunt krijgen en en neem per persoon ongeveer zoveel klei als er in een bal in jouw eigen handen past. Meer is voor kinderen helemaal niet nodig. Chamotte is nuttig als je dingen wil gaan bakken maar ik denk dat dat een volgende stap gaat worden.
De klei bewaar je in een teiltje met een natte dweil er over of een plastic. Eerst heel goed doorkneden ( dat vinden kinderen altijd heel vervelend, maar dat moet echt) en dan aan de gang. Blijf er bij. Ik heb meegemaakt dat kinderen die het voor het eerst deden vol vreugde ballen maakten en die tegen het plafond gooiden. Ik bedoel maar....