Wat bepaald of een sport op de olympische spelen gespeeld mag worden of niet?

Fierljeppen zal niet meedoen vanwege de bekendheid. Ook schaken en dammen lijkt mij niet dat dat een olympische sport is, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel zeker weet (van schaken en dammen) is dat het een bekende sport is. Dus waar moet een sport aan voldoen om mee te mogen doen met de olympische spelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

Dat bepaalt het IOC (waar ook onze Willem-Alexander bij hoort). Ze kiezen uit sporten die in veel landen verdeeld over alle continenten gespeeld worden. Ook moeten het sporten zijn zonder gemotoriseerde onderdelen en het moet echt iets lichamelijks zijn (geen schaken en dammen).

Nu voldoen er veel sporten aan dat feit maar een andere regel is dat ze niet meer sporten en onderdelen hebben dan ze nu hebben en ook niet meer sporters en medailles. Kortom: er kan pas een sport of onderdeel bij als er een andere afvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Dank je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbeeld is het surfen dat vervangen wordt door kitesurfen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer iets geleerd :) Dank je.

Andere antwoorden (1)

Het IOC bepaalt per editie welke sporten er op het programma staan