Wat is die "penalty box" in de triathlon?

Ik kijk nu naar de uitzending van de OS en ik zag dat sommige deelnemers een bepaalde tijd in een 'penalty box' moeten blijven.
Hoe werkt dat? Hoe werdt bepaald wie en hoe lang daar moet zitten?

Toegevoegd na 40 seconden:
werdt = wordt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Het beste antwoord

Atleten worden in de penalty-box gezet als ze bepaalde overtredingen begaan hebben.
Bij een wisselpunt staat op een bord hun nummer als ze een penalty box hebben.
Ze moeten dan een x-tijd in de box blijven. Wanneer de straf er op zit, dan roept een official GO, waarna ze weer doormogen.

Overtredingen die plaats kunnen vinden:
- rennen met ontbloot bovenlijf
- rennen zonder schoenen
- rennen met de fietshelm op
- gebruik maken van lantaarnpalen, bomen of andere vaststaande voorwerpen om sneller een bocht door te komen
- hulp krijgen van teamgenoten oid.

http://www.triathlon.org/images/uploads/itusport_competition-rules_20110222.pdf

Toegevoegd na 3 minuten:
Te vroeg op de fiets stappen heeft in ieder geval 15 seconden penalty opgeleverd aan één van de deelnemers.

Als het trouwens aan mij lag dan had ik het stayeren ook verboden. Dat fietsen tijdens de triatlon sloeg helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hé, is dat waar nanny Jo haar time-out matje uit bedacht heeft? Kind moet daar aantal minuten dat het oud is op doorbrengen als het iets stouts gedaan heeft. Een opmerkelijke overeenkomst zie ik hier! ;- ) P.s. Wat is stayeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Glashelder C4th!
Thnx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea
Stayeren is als een rijder direct achter één of meer andere rijders rijdt om zo o.a. minder last te hebben van de wind en zich te kunnen optrekken aan andere deelnemers. Bij een groot aantal triatlons is dit verboden.
Soms is het alleen verboden voor recreatieve deelnemers en mogen pro's het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk eerder dat ze het overgenomen hebben van de nanny ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke NannY?
Amadea
11 jaar geleden
Jo Frost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de uitvoerige en snelle reactie!

Andere antwoorden (1)

Dit is een ruimte waar de sporter moet blijven als hij de regels heeft overtreden. Dit kan bijvoorbeeld het duwen zijn van een andere sporter, maar bij de triathlon worden vaak de regels overtreden bij het wisselen. Zo mag je in de wisselzone niet meteen op je fiets springen, maar moet je eerst lopend met je fiets de wisselzone uit.