Wat was het eerste doping geval op de olympische spelen ooit?

Sinds wanneer wordt wet doping gebruikt? En sinds waneer worden er controles gedaan? Werd er vroeger (in het oude Griekenland) ook al doping gebruikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

het eerste "geval" ooit

De Zweed Hans-Gunnar Liljenwall

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) voerde de eerste dopingcontroles uit tijdens de Olympische Spelen van 1968 in Mexico. De Zweed Hans-Gunnar Liljenwall had daarbij de twijfelachtige eer om als eerste sporter ooit betrapt te worden op het gebruik van alcohol. De vijfkamper verklaarde dat hij voorafgaand aan het onderdeel pistoolschieten twee biertjes had genomen om zijn zenuwen onder bedwang te krijgen. Het resultaat was dat het gehele Zweedse team de bronzen medaille moest inleveren. Ai!

http://www.dopingautoriteit.nl/onbewust-dopinggebruik/drugs2/p1-alcohol

verder

In het wielrennen kent men doping sinds 1880, er was toen net beroepswielersport. Doping werd in die tijd min of meer normaal gevonden. Wielrenners werden beschouwd als werkers en die namen ook wel een simulerende producten genomen dus het was normaal dat hun dat ook deden. Volgens Prince de Merode heeft doping een vaste plaats in de moderne sport.
Tweedewereldoorlog: wielrenners gebruiken amphetamines.
1910: voetballes gebruiken zuurstof en boksers strychnime.
Jaren 50: De trimethyl.
De jaren 60: anabole stoffen in gewichtheffen.
De jaren 90: bloeddoping in atletiek en zwemmen.
Dit zijn een aantal voorbeelden. De sport is verandert, in 1900 ging het om het meedoen en niet om het winnen. In de huidige topsport gaat het om winnen en medailles hebben. Men kan nog zo hard roepen dat “fair play” een principe is van een sportbeoefening maar in het echt is het niet echt succesvol geweest om het door de atleten in praktijk te laten brengen, zeker niet waar het om doping ging.

http://www.scholieren.com/werkstukken/11528