Wie was de jongste deelnemer aan de olympische spelen?

En hoe oud moet je minimaal zijn om mee te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2K

Het beste antwoord

Voor de meeste sporten moet je minimaal 18 jaar zijn, maar voor turnen 16, voor voetbal 23 en voor schoonspringen 14. Minimumleeftijden zijn ingesteld omdat er veel discussie ontstond. De jongste deelnemer ooit was Sonia Henie, een Noorse kunstschaatsster. Op 11-jarige leeftijd deed zij mee aan de Olympische Winterspelen van 1924.

http://www.lifestylesensation.nl/2012/07/weetjes-over-de-olympische-spelen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig grappig dat je twee keer hetzelfde foute antwoord geeft waarop we allemaal al commentaar hebben geleverd bij de vorige vraag! De max leeftijd bij voetbal is 23! Je moet echt betere bronnen nemen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat er toch voetbal 23 jaar, wel beter lezen de volgende keer.

Andere antwoorden (1)

Je mag meedoen als je in het jaar dat de olympische spelen worden gehouden 16 wordt. Dus de jongste deelnemer die nu mee kan doen wordt 31 december 16.

En inderdaad was de elfjarige Sonja Henie is de jongste deelnemer ooit aan de Olympische Spelen. Dat was voor ze de huidige leeftijdsregels hadden.

Voetballers mogen maximaal 23 zijn (met 3 dispensatiespelers per elftal).

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat van 16 worden is de eis van het IOC, men kan als bond van een bepaalde sport wel eisen dat er een andere leeftijdsgrens is: http://wiki.answers.com/Q/What_age_must_an_athlete_be_in_order_to_compete_in_the_Olympic_games dat is dus ook gedaan met voetbal en ook andere sporten.