Bij paardensporten: is er verschil in het gedrag van het paard als het een hengst of een ruin is?

Zoja: maakt dat uit per onderdeel (dressuur, springen, rennen/racen).

Zo nee: waarom doen ze het, is een goed paard na zijn carrière niet nog een poosje geld waard als spermaproducent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
5.2K

Het beste antwoord

Er is over hgatenet algemeen een groot verschil tussen ruinen en hengsten. Ruinen zijn in het algemeen relaxter en socialer dan hengsten, die vaak dominant gedrag vertonen.

Nadat een paard geruind is (gecastreerd) raakt hij zijn hengstenhormonen kwijt en stopt de aanmaak van testosteron. Al heel snel na de castratie zie je verschil in het gedrag. Ze worden rustiger, socialer naar andere, minder fel en vaak ook liever.

Een groot voordeel van je paard ruinen is dat hij daarna gewoon bij merries in de buurt kan komen. Zeker bij paarden die op wedstrijd moeten is dat toch wel een voordeel. Je wil niet hebben dat halverwege je proef je paard de bak uitsjeest achter een hengstige merrie aan...Paarden zijn ontzettend sterk en het is dus wel zo fijn als het paard zich enigzins in de hand laat houden, en niet uitbreekt. Ook naar elkaar zijn hengsten heel fel. In een wilde kudde is er meestal maar 1 volwassen hengst aanwezig...Zet je twee dominante hengsten bij elkaar dan gaan ze uitvechten wie van de twee de baas is, en twee vechtende hengsten.... daar wil je als mens echt niet tussen staan ^_^

Dat zijn dus de grootste voordelen van het castreren, dat ze beter met andere paarden overweg kunnen. Uiteraard zijn er uitzonderingen...Ruinen die hengstengedrag vertonen en hengsten die poeslief zijn ;-) Er zijn ook wel hengsten in de wedstrijdsport, die inderdaad hoog dekgeld opleveren, maar dat is gewoon lastig. Je moet ze altijd in de gaten houden, je kan ze niet naast een andere hengst of merrie zetten, alleen bij een ruin die niet dominant is.... Ingewikkeld. En dus zijn hengsten op wedstrijd (maar ook op maneges en andere plekken waar sociale paarden gewenst zijn) de uitzonderingen op de regel. Over het algemeen sloven hengsten zich verschrikkelijk uit voor merries, zeker voor hengstige merries, en dat kan je op een wedstrijdterrein, waar iedereen langs elkaar heen loopt, en achter elkaar langs moet passeren en zo, echt niet hebben. Want op kracht zal het paard het altijd van de mens winnen, dus als het paard echt links af wil slaan waar een sexy merrie staat, dan kun jij nog zo graag rechtsaf naar de wedstrijdring willen maar dan heb je bij voorbaat al verloren ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Mhm, geen idee hoe dat hgatenet in de eerste zin terecht is gekomen, maar dat moet het woordje 'het' zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vroeg nog of het voor de tak van sport uitmaakte. Ik denk dat er iets meer hengsten in de springsport rondlopen dan in de dressuur. Hengsten hebben meer pit, die je bij het springen nog wel kan gebruiken (in volle snelheid over de hindernissen zonder de balken er af te gooien) maar in de dressuur (gecontroleerd en beheerst moeilijke passen en figuren maken) is dat wat minder gewenst (alhoewel energie daar ook niet fout is. Maar het gaat om het kunnen doseren daarvan) ;-) Hoe het bij de rensport is, weet ik niet precies, daar heb ik geen verstand van, maar ik neem aan dat die niet veel gebruik maken van hengsten. Aan de start staan ze daar namelijk allemaal in kleine hokjes naast elkaar.... En als je paard zich bij het meppen naar een ander paard verwond, is hij als sportpaard niks meer waard...en een echt goed sportpaard is over het algemeen veel meer waard dan een dekhengst...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Hoe komen ze nu aan dekhengsten als ze alle veelbelovende dressuurpaarden meteen gaan ruinen? Of zijn het vooral de merries die hun goede genen door geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze vriezen niet in bij sportpaarden. Wel soms van erkende dekhengsten voor kunstmatige inseminatie (ki). Reden hiervoor is dat een hengst vaak ergens tussen zijn eerste en derde jaar al geruind wordt, vaak direct nadat alles is ingedaald, maar soms iets later voor de groei en bouw te bevorderen. Of een paard een goed sportpaarden is merk je echter pas veel later. Uiteraard zegt de bloedlijn wel iets, maar lang niet alles of veel, en bij een jong paard kun je de gangen wel zien maar hoe die onder het zadel loopt weet je pas als je hem gaat rijden en dat is rond het vierde jaar, als ze gemiddeld genomen al twee jaar ruin zijn. Of het echt een heel goed sportpaard is, zoals die op de olympische spelen, blijkt pas jaren later. Zo is er nu een paard van 9 aan het springen op tv, dat is de jongste volgens mij die meedoet. Sommige breken pas aan de top door op hun 15....Natuurlijk rijden ze al van jongs af aan kleinere wedstrijden dan de olympische,maar van dat soort paarden zijn er 13 in een dozijn, en die zijn dus niet veel meer waard als dekhengst dan de gewone dekhengsten. Overigens rijden er wel dekhengsten mee in zulke wedstrijden hoor, maar het is een stuk ingewikkelder dan met een ruin. Al bij al loond dat beetje extra dat de toppaarden opleveren als dekhengst niet tegen de moeite die het kost ze hengst te houden. Om een goed sportpaarden te fokken is de bouw van de ouders belangrijk, niet wat die ouders zelf gepresteerd hebben. Dus zijn veel paarden in de top van de zelfde top dekhengsten omdat een hengst bijvoorbeeld veel veulens met lange benen en sterke achterhand geeft, wat voor springen gewenst is. Dus houdt men grotendeels de sportpaarden van de dekhengsten gescheiden. Je hebt als mannelijk veulen twee kansen: of je slijt je leven als dekhengst, of je wordt geruind en kan nog sportpaarden worden, maar ook privé paard of manege paard.... Wel komt het voor dat men talentvolle jonge paarden vooooor ze de sport ingaan nog laten dekken, en hem dan ruinen voor hij aan zijn grote carrière begint. Zo heb je toch nakomelingen van dat paard, en de voordelen van een ruin in de sport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, nu weet ik alles ;)