Hoe lossen ze in België bij nationale sportteams het taalprobleem op?

Ik zie net een klein stukje van de hockeywedstrijd tussen België en Nederland en vroeg me af hoe de Belgen het taalprobleem bij teamsport oplossen. Want als je de beste spelers uit het land neemt, zul je zowel Walen als Vlamingen in het team hebben, en misschien zelfs spelers uit het Duitstalige gebied. Dus welke taal wordt er binnen het team gebruikt tijdens bijvoorbeeld trainingen of door de coach tijdens de wedstrijd als hij aanwijzingen schreeuwt? Moeten de Vlaamse spelers zo goed Frans spreken dat dat de voertaal is, of de Waalse spelers Nederlands? Het lijkt mij wat omslachtig om de coach alles in twee talen te laten schreeuwen en met een tolk werken lijkt mij helemaal geen doen...Dus welke taal is de voertaal? En is in elke sport dezelfde taal de voertaal? (Dus dat ze bijvoorbeeld bij zowel voetbal als wielrennen en elke andere sport per definitie Frans spreken, of dat dat per sport verschilt). Hoe gaat dat er binnen 1 team aan toe? En hoe bij individuele sporters en hun coach?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me totaal geen issue, zodra je boven je regio uitsteekt in je sport kom je sporters tegen uit het andere deel van het land en als je al niet gewend bent aan aanwijzingen in de andere taal dan leer je dat heel erg snel. Het is niet dat je van de ene op de andere dag in het belgische team zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, ik denk ook niet zo zeer dat het een issue hoeft te zijn. Maar een keus voor een taal zal toch gemaakt moeten worden bij meertaligheid van het team. En ik ben dus nieuwsgierig welke taal er wordt gekozen en waarom ;-)

Het beste antwoord

Uit mijn ervaring als Belg kan ik je vertellen dat het veelal de Vlamingen zijn die Frans zullen spreken. Dit heeft vooral te maken met de scholing. In Vlaanderen wordt er veel meer op gehamerd van meerdere talen te spreken, zo kreeg ik bv 4-8uur Frans per week (hing er van af wat mijn keuzevakken waren/ die 4u was een minimum) tegenover in Wallonië is het minimum 1u Nederlands per week. Dus dit is dan ook de oorzaak waarom meer Vlamingen Frans kunnen spreken. In België zal het dus 9/10 gebeuren dat een Vlaming Frans zal praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees goed: dat is precies wat ik zeg; Vlamingen zullen meer machtig zijn Frans te spreken!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Wat een verschil in scholing zeg!!! :O
Weet je toevallig ook hoe dat zit met het Duitstalige gebied? Leren die alleen Frans, of Frans en Nederlands? @Freekfluweel: Jij zij inderdaad dat Vlamingen meer machtig zijn Frans te spreken, maar ook dat het hockeyteam waarschijnlijk NL spreekt, en dat schijnt niet zo te zijn ondanks dat de meeste speelsters Vlaming zijn ;-) Maar toch bedankt voor je antwoord! :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Duitstalige gemeenschap ligt op Waals grondgebied, dus is de tweede taal daar Frans. Je ziet het ook in de politiek terugkeren. De enige Duitstalige politica (het is een vrouw :p) die ons land rijk is zetelt mee in het Waals parlement. Het is wel zo dat de Duitstalige gemeenschap ook wel veel Nederlands spreekt, maar op gebied van scholing denk ik niet dat er een groot verschil zal zijn aangezien dat veel van de Duitstaligen in Wallonië of zelfs Duitsland naar school gaan. Hoe het zit met de Duitstalige scholen in België kan ik je spijtig genoeg niet verder helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel dat Nederlands en Frans keuzevakken zijn in die gemeenschap aangezien het verplicht is voor de scholen om de drie landstalen aan te bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg interessant, dankjewel :-)

Andere antwoorden (2)

Bij hockey is de voertaal Frans. Bij de rest weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk wordt de taal gesproken die door de meeste hockeysters wordt gebruikt, in dit geval het Nederlands. Voorts zijn Vlamingen meer machtig Frans te spreken dan de Walloniërs Vlaams. In een wedstrijd worden ook geen volzinnen gebruikt maar korte termen als: "hier, terug, kijk uit, klootzak".

Op individueel vlak zal wel worden geprobeerd de taal van de speelster te spreken (m.n. Vlamingen in het Frans).

Voorts maakt het niet zo veel uit of je verliest in het Frans of in het Vlaams!