Waarom bijten Olympisch kampioenen in de veroverde gouden medaille?

Altijd een foto met een medaille tussen de tanden. Waarom toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.5K

Het beste antwoord

Tja, leuke vraag! Er zijn zelfs psychologen die hun tanden hebben stukgebeten op de vraag waarom sporters zoiets doen.

Een logische verklaring is er in elk geval niet. Er doen verschillende theorieën de ronde. Sommige wetenschappers denken dat zo'n "medaillebijter" in een soort overwinningsroes verkeert en zeker wil weten of hij/zij niet droomt. Anderen menen dat het te maken heeft met het feit dat de huidige generatie topsporters eind vorige eeuw werd geboren; een periode waarin de borstvoeding steeds minder populair werd. De sporters zouden oraal te weinig bevredigd zijn en nu, ter vervanging, ergens op willen bijten...

Een heel andere theorie is dat fotojournalisten de trend van het 'medaillebijten' hebben veroorzaakt. Zij wilden bijzondere en opvallende plaatjes schieten en vroegen de winnaars om hun tanden in de medailles te zetten.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen...
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te testen of het wel echt goud is.

Er bestaan ook nepmedailles die op goud lijken maar waar je zo een deuk in bijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Bijna goed. Van oorsprong is puur goud juist zacht. Vroeger werd dat gedaan om te testen of goud echt was. Als je het met je tanden kon beschadigen, was het echt.
Waarom bijten?

Het is al jaren een trend: de winnaar van een gouden plak zet daar direct na ontvangst zijn of haar tanden in. Vroeger beten kooplui op hun munten om na te gaan of het niet om vals geld ging. Dat olympische medailles echt zijn, zullen de sporters wel geloven.

Duitse sportpsychologen denken dat de medaillebeet een soort van werkelijkheidstest is: "Je kunt het vergelijken met het knijpen in je arm om na te gaan of je niet aan het dromen bent. Door in hun medaille te bijten overtuigen sporters zichzelf ervan dat ze echt olympisch kampioen zijn geworden", luidt hun verklaring.

http://www.nubijlage.nl/ns-hispeed-goldrush/2183064/goud-gouden-plak.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger toen er nog gouden munten in omloop waren, werd er vaak op gebeten om zo te beoordelen of deze van echt goud is, of een (meestal hardere) legering.

Op een of andere manier is dat bijten aan gouden munten verbonden gebleven, en zo zie je dit ook terug in de olympische spelen.

"Het goud is echt, kijk maar. Hij is binnen..!"