Waardoor worden golven op zee veroorzaakt?

Gisteren waren er hogere golven dan normaal. Waardoor worden die veroorzaakt? Ik dacht altijd door de wind, maar die waaide juist richting de zee.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3K

Antwoorden (3)

Door de getijden (getijgolf) en door de wind: De getijgolf is een golf die ontstaat onder invloed van de zwaartekracht van de maan en in mindere mate de zon op de roterende aarde. Deze krachten veroorzaken een oscillatie van de aardkost en van het water op aarde en houden deze in stand. De periodieke variaties die als gevolg hiervan optreden in de waterstand vormen het getij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus aan de stand van de maan zouden we ook kunnen voorspellen hoe de golven zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen door de maan, zijn nog meer factoren: http://nl.wikipedia.org/wiki/Golf
GOLVEN
De golfhoogte is het hoogteverschil tussen de top en het dal van de golf. De hoogte van golven hangt vooral af van de sterkte van de wind, maar ook de duur van een storm en de omvang en diepte van het water zijn van belang. Een harde wind (windkracht 7) veroorzaakt op de Noordzee golven van 4 meter hoog, terwijl tijdens een zware storm (windkracht 10) de golven huizehoog kunnen worden. Het verwaaide schuim geeft de zee een witte aanblik en beperkt het zicht.
Een belangrijke factor is ook het verschil in temperatuur tussen de lucht en het water. Vooral in najaar en winter is de aangevoerde lucht soms veel kouder dan het zeewater, waardoor de golven sneller aangroeien dan normaal. Bovendien vormen zich dan boven de Noordzee buien met windstoten die ook bevorderlijk zijn voor de golfgroei.
Als het windveld van een noordwesterstorm toevallig precies in de richting van de golven over de Noordzee trekt, kunnen de golven extreem hoog worden. Langs de Waddenkust zijn onder deze omstandigheden, die zich zelden voordoen, golven van 12 meter hoog gemeten. In het midden en noorden van de Noordzee, waar het water veel dieper is, zijn dan golfhoogtes van meer dan 20 meter mogelijk.
fremar
11 jaar geleden
Ten eerste de wind en de getijden. (eb en vloed) Maar dat is in bovenstaande antwoorden al duidelijk gemaakt.

Boten zorgen voor golven, maar dat is minimaal.

En dan heb je nog aard verschuivingen. Net als een aardbeving op het drogen, kan er ook een aardbeving op de zeebodem plaats vinden. Dit kunnen kleinen zijn, bijna niet te merken. En dit kunnen grote aard verschuivingen zijn die op zee zelf niet zo'n grote golven zijn, maar na maten ze de kust naderen, word de afstand van het water oppervlak en de zeebodem kleiner, waardoor er een zeer grote golf ontstaat. Dit noemen ze dan een tsunami waar je vast eens van gehoord hebt ;)