Heeft iemand nog een suggestie voor (buitenlandse) spelletjes op straat?

Welke spelletjes doen kinderen? Ik mede-organiseer voor mijn stage een straatspeeldag, waarbij een hele lange straat wordt afgehuurd om de kinders op los te laten. Nu hebben we wel een thema (anders is de chaos te groot): andere culturen. Weet iemand nog buitenlandse spelletjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
4.2K

Het beste antwoord

Ik denk, dat verstoppertje met buut-vrij door alle kinderen overal ter wereld gespeeld wordt.
Wat je nooit meer kinderen ziet doen, maar wat helemaal 'hip' was toen ik kind was : elastieken...
(Een hele grote cirkel maken van een eind onderbroekenelastiek van zo'n 10 m, 2 kinderen tegenover elkaar opstellen met het elastiek om hun enkels, daarna kuiten, daarna knieën, dan dijen en één kind springt dan op/af het elastiek vanuit het midden tussen de elastieken.
Vraag een ong 55-60 jarige vrouw uit je buurt even voor te doen wat je er allemaal voor sprongen en bewegingen mee kan doen....(véél !!!) )
Diaboloën zie je ook niet vaak meer, maar is met niet al te veel oefening in heel korte tijd te leren.
En wat ieder kind geweldig vindt: op elkaar gestapelde conservenblikken omgooien met een tennisbal, afstand groter naar mate het kind ouder is....
Gouwe ouwe getrouwen als touwtrekken en zaklopen doen het ook altijd nog goed, vooral als de vaders en moeders óók mee doen, of hardgekookte eieren/pingpongballen op een eetlepel, en een parcours, evt met hindernissen, mee laten lopen, tweetallen tegen elkaar.
Veel plezier!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Cricket spelen ze in India overal op en langs de straat... en in Engeland en Pakistan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of buitenlandse kinderen dit ook doen, maar wij speelden vroeger altijd 'Stoeprandje' met enkel een bal.

Aangezien er ook veel kinderen in andere landen zijn die verder niks hebben dan een bal zou het zomaar kunnen dat dit daar ook gespeeld wordt.

Mocht je meer willen weten dan kan ik het wel in een reactie zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vliegeren, zoals in Afghanistan. Al is het dan wel handig als er ergens dichtbij een open veldje is en wat wind natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.tomcareca.nl/grootschaakspel.htm
Jeu de Boules
Succes !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie hier een paar sites die ik heb gevonden waar wat spelletjes worden omschreven die elders op de wereld worden gespeeld

http://www.2ukids.nl/Nederlands/Games/samerica.html
http://www.indianet.nl/kk-spel.html

Bij deze link moet je scrollen naar intercultureel, en daaronder volgen verschillende landen.
http://www.encyclopedoe.nl/index.php?onderwerp_id=576

Leuk, zoiets organiseren!! Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ketting breien:
De voorste van een rij houdt een hand tegen de muur. De ach terste gaat met de hele rij onder de arm door. Loopt weer rond en gaat dan onder de volgende arm door, totdat de hele rij met gekruiste armen staat, onder het zingen van: " 'k Zou zo graag een ketting breien. Moet ik naar de stad toe rijen. Ha ha victoria. Ha ha victoria."
De eerste pakt dan de laatste nog bij de hand en zo springt de kring rond tot dat de ketting kapot gaat.

Wie heeft de bal:
De kinderen staan op een lange rij; één kind een meter of vier er voor, met het gezicht tegen de muur en gooit een bal naar achteren en zingt: " Eén twee drie , wie heeft de bal, die mooie bal van goud." Eén van de kinderen pakt de bal en houdt hem achter de rug. De andere kinderen houden ook de handen op de rug en zingen dan: "Kijk maar om want ik heb hem al, die mooie bal van goud."
Als je het goed raadt, dan mag je nog een keer, anders mag degene die de bal heeft hem zijn.

Boompje verwisselen:
Boompje verwisselen is een tikspelletje waarbij de kinderen een boom moeten vasthouden maar niet te lang, want het is de bedoeling om van boom te verwisselen. Als je de boom niet meer vasthoud, mag je getikt worden en dan moet je hem wezen.

Blikspuit:
Blikspuit is een spel wat door klein en groot gespeeld wordt. Eerst aftellen wie hem wezen moet; die moet dan bij een blik staan en aftellen tot de anderen zich verstopt hebben. Hij moet proberen ze allemaal te vinden; naar het blik lopen en de naam roepen van het gevonden kind, voordat er iemand de kans krijgt het blik weg te trappen. Als dat gebeurt mogen ze zich allemaal weer ver stoppen. Zijn ze allemaal gevonden, dan is degene die het éérst gevonden hem.

Proppenschieten:
Als de elsenproppen weer aan de bomen zitten, kunnen er weer proppenschieters gemaakt worden. Een mooi recht stuk vlierhout wordt afgezaagd; de pit er uit gehaald en van een stuk draad of een stang wordt een stamper gemaakt. Aan één uiteinde van de stang wordt een breed blokje hout gemaakt die dan tegen de buik wordt gedrukt om zo de prop uit de proppeschieter te jagen. Behalve met elzeproppen, kan men ook met nat papier schieten.

Bliklopen:
Hiervoor worden oude blikken gebruikt. Met een spijker net boven de bodem wordt aan weerskanten een mooi rond gaatje gemaakt waar een touw doorheen wordt getrokken, zodat van boven een grote lus ontstaat waarmee je het blik vast kan hou den. De voeten op de blikken en lopen maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buske-staaaaamp, de Vlaamse variant van verstoppertje met Buut-vrij. Speel je met een blikje, dat dienst doet als 'buut'. Als degene die zich vrijbuut, het blikje wegstampt, mag iedereen vrij 'binnenkomen' tot de zoeker het blikje weer op z'n plek gezet heeft. Deden wij vroeger met de twintig kleinkinderen bij Vlaamse oma in de tuin...
De link hieronder beschrijft het iets anders (ach elke familie z'n tradities) en geeft nog veel meer Vlaamse volksspelletjes.