Hoe word je choreograaf?

Ik wil choreograaf worden.
Moet je daarvoor perse naar de vooropleiding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.7K

Antwoorden (3)

Om choreograaf te kunnen worden zul je eerst goed moeten kunnen dansen. Een ballet- of moderne dansopleiding volgen. Zonder een begrip van ritme en beweging kan je niet begrijpen hoe een voorstelling in elkaar zit, laat staan er zelf een creëren.
Er bestaan choreografie opleidingen, maar deze kunnen alleen een natuurlijk aanwezige vaardigheid accentueren en verder naar buiten brengen. Meestal beginnen choreografen als dansers, en werken ze zich langzamerhand op tot de choreografie.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet natuurlijk ook weten welke soorten dansstijlen er zijn. Want er is natuurlijk méér dan alleen ballet of moderne dans...
Amadea
11 jaar geleden
Ik hoopte dat moderne dans een verzamelterm zou zijn voor alle andere soorten dan dat ballet. Blijkbaar is dat niet het geval.
Na een HBO Dans kun je de master choreografie volgen. Zie in de bron voor meer informatie.

Of dat echt nodig is is natuurlijk moeilijk te zeggen maar als het echt een masteropleiding is bovenop de bachelor dans voegt het wel degelijk wat toe. Daar leer je echt de specifieke zaken van choreografie die je eigenlijk alleen kan leren na de bachelor dans natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Choreografie is de kunst van het opstellen van dansbewegingen - meestal op muziek - voor optredens. Ook kan met de term de resulterende bewegingsstructuur worden bedoeld. De mensen die choreografieën maken worden choreografen genoemd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Choreografie

Om te zeggen dat het moet? Nee. Maar dan moet je wel echt van hele goede huizen komen en een heel goed idee hebben, perfecte dansjes en bewegingen uitdenken. En de juiste mensen/ plekken weten...
En een dosis geluk.

Die heb je ook nodig natuurlijk als je de opleiding doet. Dit kan zelfs een bachelor zijn ( volgens mij in Amsterdam en Rotterdam) En Arnhem. Zie deze link:

http://www.beroepkunstenaar.nl/dans/ik-wil/?cirfaq=49&cHash=03f523172de427a67f682531ab33a9dd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt allemaal,
Ik zit nu op een dansschool in Amsterdam ( amsterdam dance centre ) hier wordt best serieus les gegeven maar het is geen vooropleiding. Ik was niet van plan om nu naar de vooropleiding te gaan wel wil ik later naar de dansacedemie gaan. Mijn vraag of het nodig is om naar de vooropleiding te gaan is beantwoord. :)