Wat gebeurt er als een Olympische sporter een medaille weigert?

Toen de spelen bijvoorbeeld in China was (een land waar heel veel niet klopt), dan kan ik me voorstellen dat een atleet uit protest weigert om een medaille aan te nemen in een land waar zoveel dingen niet kloppen.

Maar kan een Atleet dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zal best een medaille kunnen weigeren, maar waarom zou je éérst meedoen om dan vervolgens áls je wint de medaille te weigeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, daar klopt helemaal niets van. Als je tegen het feit bent dat er veel niet klopt in China moet je daar niet naar toe natuurlijk.

Antwoorden (2)

Als de atleet in kwestie zo principieel is, dan zou hij nooit hebben deelgenomen aan de wedstrijden in dat land.

Bij mijn weten is het nog niet voorgekomen dat iemand een medaille weigerde. Wel meen ik me te herinneren dat iemand zijn medaille heeft gegeven aan een sporter die in de ogen van de medaille-winnaar onterecht gediskwalificeerd was (en anders hoger geëindigd was), maar ik weet niet meer wie, kom ik later op terug.

Toegevoegd na 10 uur:
Yup, gevonden. Martina heeft in 2008 na zijn diskwalificatie de zilveren medaille teruggekregen van de persoon die in zijn plek tweede werd.

"Olympisch zilver geschonken aan Martina

Op de Olympische Spelen van 2008 in Peking werd Crawford in de finale van de 200 m in eerste instantie vierde. Later kreeg hij echter de zilveren medaille toebedeeld, nadat zowel Churandy Martina als Wallace Spearmon (respectievelijk tweede en derde) waren gediskwalificeerd. De overwinning ging naar de Jamaicaan Usain Bolt. Walter Dix won uiteindelijk brons.
Lang heeft Crawford de zilveren medaille overigens niet in zijn bezit gehad. Aangezien hij zich, zoals hij al in China tegenover de pers had verklaard, niet kon verenigen met het Amerikaanse protest tegen Martina, gaf hij deze de plak terug op het atletiekgala van Zürich op 29 augustus 2008."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Shawn_Crawford#Olympisch_zilver_geschonken_aan_Martina
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol xibel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van der Wiel gaf na het WK 2010 ook zijn medaille weg aan een supporter, was niet zo blij met de 2e plek.
In 1968 hebben Tommie Smith en John Carlos op de spelen het Black Power gebaar gemaakt bij de medaille uitreiking. Het IOC eiste toen van Amerika dat beide atleten terug zou trekken. Amerika wilde dat niet maar is uiteindelijk bezweken onder de druk van het IOC dat dreigde de volledige Amerikaanse ploeg uit te sluiten.

Dit als opmaat naar Ara Abrahamian, een worstelaar, die in 2004 de bronzen medaille achterliet op het olympische podium omdat hij het niet eens was met de jurering. Hij werd gediskwalificeerd door het IOC en de medaille werd hem ontnomen. Tevens werd hij 2 jaar uitgesloten van alle wedstrijden door de worstelbond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1968...de "black power" actie weet ik nog ! 44 jaar geleden !