Ik vraag me af: als je op een elektrische fiets fiets, krijg je ondersteuning. Lever je dan zelf minder inspanning of verdubbelt de inspanning dan?

Ik zie het als een ideale mix tussen brommer en fiets: je blijft wel bewegen (goed voor conditie) maar bent er veel sneller, wat natuurlijk prettig is.
Omdat je er sneller bent, beweeg je wel korter, maar verbruik je evenveel als bij gewoon fietsen?
kun je grofweg zeggen dat je eigen inspanning verdubbeld wordt? Of span je je toch minder in.
Nu brom ik regelmatig 2 x 15 km, de inspanning is vrijwel nul.
Als ik gewoon fiets is het 30 km fietsen
Als je elektrisch fiets, is het dan te vergelijken alsof je 15 km gefietst hebt?
Ergens heb ik gelezen dat je bij 30 minuten elektrisch fietsen, nog steeds aan de beweegnorm voldoet. Meestal fiets ik veel langer.

Toegevoegd na 33 minuten:
Het geveol dat je altijd meewind hebt begrijp ik, mijn vraag gaat iets verder:
Verdubbelt een fiets de energie die je zelf levert, of krijg je meer dan je zelf levert bij een hogere stand?

Dus in stand 1 1 beetje erbij maar in stand 6 6 beetjes erbij..
Of fiets je bij stand 6 met evenveel energie en krijg je dan veeeel meer hulp erbij. Maw, krijg je meer hulp naarmate de stand hoger is, of is het altijd 2 x zoveel als je zelf al produceert?.

Stel dit: bij stand 10 lever je zelf 10 eenheden energie en krijg je er 10 door de motor. Bij stand 2 lever je 20 eenheden en krijg je er 20 etc.

Is het dan zo dat je bij stand 6 zelf 60 levert en er 60 bij krijgt, of lever je dan bijv 30 en krijg je er 60.
Hoop dat de vraag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb er eens op gezeten, voor een normaal persoon is het echt geen conditie training hoor.
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is net of je in versnelling 1 trapt, maar je gaat vooruit alsof het max versnelling is.
Voor mensen met bijvoorbeeld een longziekte is het ideaal, maar als gezond persoon is het hier in NL nogal overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap je vraag heel goed, is de energie die wordt geleverd door het motortje constant of is het progressief (hoe harder je fietst, hoe meer energie)? Het laatste lijkt mij logischer, omdat je dan ook genoeg energie blijft produceren voor het motortje. Stel dat je 100km fietst met zo min mogelijk eigen inspanning en het motortje al het werk te laten doen, dan zou je op een gegeven moment geen energie meer overhouden. Daarom lijkt het mij logischer dat er extra energie wordt geleverd naarmate je sneller fietst. Ik weet het niet zeker, vandaar als reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je snapt mijn vraag, fijn. Ik denk zelf dat het niet echt verdubbeld, was dat maar zo, maar dat je naarmate de stand hoger is, meer energie aangeleverd krijgt.
Dus bij stand 1 10 eenheden, bij 3 bijv 25 eenheden en bij 6 40 of zo. Maar of dat ook zo is?

Het beste antwoord

je moet het zien als dat je altijd voor de wind rijd , ook als je tegen wind hebt , de accu die thuis oplaad geeft jou net de power die je anders met tegenwind zelf moet produceren

Toegevoegd na 13 uur:
het verdubbeld inderdaad je kracht , wel kan het zo zijn dat je fiets bij een bepaalde stand zelf al gaat rijden en aangevuld door jouw lichamelijk fietsen sneller gaat rijden

Toegevoegd na 13 uur:
en zoals je het zelf beschrijft zo werkt het ongeveer wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord! + je van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste channeke ,mijn dankbaarheid grenst bijna aan de hondsdolheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, inmiddels zie ik dat het een spel is tussen schakelen en hulp krijgen. Je kunt zien wat de meeste energie vergt en daarop inspelen door dat allebei geleidelijk op te laten lopen, merk ik.
Hoe dan ook, ik vind t heerlijk weer te kunnen fietsen ondanks lichamelijk probleem, omdat ik niet veel kracht hoef te zetten met pijnlijke been.
dank voor meedenken