Waarom kan ik dit ventiel niet oppompen met mijn gewone fietspomp? Hoe kan ik dit wel doen? Op de foto zie je wat ik zie, zonder dopje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
13.3K

Antwoorden (3)

Het is een Frans ventiel. Daar heb je een verloopnippeltje voor nodig. In onderstaand filmpje wordt het duidelijk uitgelegd.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me net voor.
Zo te zien heeft jouw fiets een zogenaamd Frans ventiel. Deze kan niet direct met een gewone pomp opgepompt worden.
Bij een fietszaak is een verloopnippel verkrijgbaar om tussen jouw pomp en het ventiel te plaatsen, daarmee zal het wel lukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een Presta Ventiel; die kun je niet met een gewone fietspompaansluiting oppompen hiervoor zul je een opzet stukje nodig hebben. Zie onderstaande instructie video :)

Wikipedia:
Voor race- en toerfietsen wordt meestal het Prestaventiel gebruikt, ook Sclaverandventiel geheten. De vakhandel spreekt meestal van een Frans ventiel (in Nederland) of een Belgisch ventiel (in België). Dit ventiel heeft een mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden. Ook voor dit type ventiel is een verloopnippel nodig bij het gebruik van een gewone fietspomp (met knijper), maar veel andere pompen passen probleemloos op alle ventielen (behalve Schrader).

Het voordeel van het gebruik van een Prestaventiel ten opzichte van de andere fietsventielen is een sterkere velg doordat het gat in de velg voor het Prestaventiel een 2mm kleinere diameter heeft (6,5mm). Het Prestaventiel past in een velg die bestemd is voor de andere fietsventielen, maar niet andersom. Het is echter niet aan te bevelen een Prestaventiel te monteren in een velg waarvan het gat te groot is, omdat het ventiel of de binnenband beschadigd kan raken.

-----

De reden waarom je deze dus niet kunt oppompen is dus omdat het mechanisme anders is. O.a. vanwege de dikte van je band.

Even een verwisselbare kop halen dus bij de fietsenmaker.