Ik ben zwart voor me ogen geslagen bij het kickboksen al voor de vierde keer en ben pas 16 wat zijn de gevolgen?

Bij het kickboksen is het wel eens eerder gebeurd door een goede stoot van iemand (meestal mannen soms 2M lang en zwaar) ik ben bang dat ik hierdoor steeds veel hersencellen verlies en dit heeft invloed op mij en met school etc. maar ik wil er niet mee stoppen ik. Ik doe het al bijna 6 jaar en begin steeds beter te worden en ik wil later echt bij de top komen, ik denk dat ik wel een kans maak, ook omdat veel mensen dat zeggen, ik heb al 23 wedstrijden gedaan in de jeugd klasse en 2 wedstrijden in de nieuweling klasse dus zonder kap en scheenbeschermers omdat ik net 16 ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Vanuit medisch oogpunt zijn er zeker gezondheidsrisico's bij hard contact op het hoofd onder jeugdigen. Daarom wordt vooral deelname aan dit soort "full contact" wedstrijdsport door kinderen afgeraden. Maar de sport op zich is gezond en zeker voor kinderen, mits het onder goede morele begeleiding en op een fysiek verantwoorde manier gebeurt. De begeleiding van een kundig leraar is dus essentieel.

Bij chronisch hersenletsel werken de hersenen minder goed door herhaald oplopen van minimaal hoofdletsel. Op de lange duur is er een chronische achteruitgang te zien in allerlei lichaamsfuncties. Spraak- en geheugenstoornissen, vermindering van de reactiesnelheid, motoriekstoornissen en evenwichtsproblemen zijn daarvan enkele voorbeelden.
Uiteindelijk kunnen zelfs parkinson-achtige stoornissen ontstaan maar ook psychiatrische problemen en dementie zijn stoornissen die bij chronisch hersenletsel genoemd worden. Op het “hersenfilmpje”(EEG) zijn er afwijkingen te zien. Tevens kan er een cerebrale atrofie (hersenkrimping) geconstateerd worden.
Risico op chronisch hersenletsel lopen vooral boxers en voetballers die veelvuldig de bal koppen. Door de herhaalde impact op het hoofd kan chronisch hersenletsel ontstaan. Daarnaast hebben deze sporters een verhoogd risico op een hersenschudding , waarbij de kans op chronisch hersenletsel toeneemt als er geen herstelperiode wordt ingelast.

Chronisch en blijvend hersenletsel komt bij boksers en voetballers veel meer voor dan bij kickboksers.

Kortom: Zorg dat je op een verantwoorde manier en onder goede begeleiding je sport beoefent, dan is het risico niet zo groot.
Heb je toch ernstige twijfels, dan zou ik zeker nog eens bedenken of het risico van chronisch hersenletsel voor jou opweegt tegen de liefde voor het kickboksen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanuit medisch "oogpunt"..... :-))
Je noemt het woord zelf al bij je trefwoorden: hersenschade. En met reden. Die ligt echt op de loer. Of - nog erger - die kan je al opgelopen hebben. Dat kan allerlei gevolgen hebben. Van vergeetachtigheid tot vervroegde dementie, Parkinson, etc.
De groten der aarde (zie Mohammed Ali) zijn er ook niet aan ontsnapt.
Natuurlijk gebruik je beschermende middelen, maar elke keer dat je out gaat, is weer een beetje meer beschadiging. Je wilt aan de top komen. Dat kan als je goed genoeg bent. Maar realiseer je wel de prijs die je betaalt. Die is heel erg hoog.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga toch lekker hardlopen! ;-)