Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben zwart voor me ogen geslagen bij het kickboksen al voor de vierde keer en ben pas 16 wat zijn de gevolgen?

Bij het kickboksen is het wel eens eerder gebeurd door een goede stoot van iemand (meestal mannen soms 2M lang en zwaar) ik ben bang dat ik hierdoor steeds veel hersencellen verlies en dit heeft invloed op mij en met school etc. maar ik wil er niet mee stoppen ik. Ik doe het al bijna 6 jaar en begin steeds beter te worden en ik wil later echt bij de top komen, ik denk dat ik wel een kans maak, ook omdat veel mensen dat zeggen, ik heb al 23 wedstrijden gedaan in de jeugd klasse en 2 wedstrijden in de nieuweling klasse dus zonder kap en scheenbeschermers omdat ik net 16 ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
673

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Vanuit medisch oogpunt zijn er zeker gezondheidsrisico's bij hard contact op het hoofd onder jeugdigen. Daarom wordt vooral deelname aan dit soort "full contact" wedstrijdsport door kinderen afgeraden. Maar de sport op zich is gezond en zeker voor kinderen, mits het onder goede morele begeleiding en op een fysiek verantwoorde manier gebeurt. De begeleiding van een kundig leraar is dus essentieel.

Bij chronisch hersenletsel werken de hersenen minder goed door herhaald oplopen van minimaal hoofdletsel. Op de lange duur is er een chronische achteruitgang te zien in allerlei lichaamsfuncties. Spraak- en geheugenstoornissen, vermindering van de reactiesnelheid, motoriekstoornissen en evenwichtsproblemen zijn daarvan enkele voorbeelden.
Uiteindelijk kunnen zelfs parkinson-achtige stoornissen ontstaan maar ook psychiatrische problemen en dementie zijn stoornissen die bij chronisch hersenletsel genoemd worden. Op het “hersenfilmpje”(EEG) zijn er afwijkingen te zien. Tevens kan er een cerebrale atrofie (hersenkrimping) geconstateerd worden.