Kan je wettelijk vervolgd worden voor het misbruiken van een vechtsport?

Bijv. Bij Judo beloof je dat je het alleen gebruikt als je bedreigd word en je niets anders kan.
Maar wat als je zomaar iemand aanvalt en Judo gebruikt kan je dan wettelijk vervolg worden? Voor het misbruiken van Judo of andere gevechtsporten zoals karate?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
10.4K

Antwoorden (3)

Nee, je kunt worden vervolgd als je iemand anders letsel toebrengt. Of je dat nou doet met judo, taekwondo, krav maga of gewoon met een rotschop, dat maakt wettelijk helemaal niets uit.
Als je de belofte die je bij je sport hebt gedaan breekt, kan hooguit de vereniging of bond je daarvoor straffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als militair val je ook nog eens onder het militair strafrecht,
Het gebruiken van de kennis en training van een vechtsport anders dan voor eigen zelfverdediging wordt juridisch gelijk gesteld met ongeoorloofd wapen misbruik.

Immers, als de vechtsporter een gewone burger aanvalt met zijn capaciteiten, is hij altijd in het voordeel en kan hij het slachtoffer makkelijk (dodelijk) letsel toebrengen.

In de jurisprudentie zijn legio voorbeelden van veroordelingen van vechtsportbeoefenaars die hun boekje ver te buiten gingen.

Boksers die hun capaciteiten misbruiken komen regelmatig voor in het rijtje mishandeling en veroordelingen op grond van misbruik van hun speciale kennis die gelijkgesteld wordt met wapenmisbruik.

Van een prof. bokser als Jan Lefeber uit de 80-er jaren van de vorige eeuw was bekend dat ook buiten de ring z'n handen nogal los zaten, wat hem destijds de nodige veroordelingen en disciplinaire maatregelen van de boksbond heeft opgeleverd. Desondanks heeft hij het later toch klaargespeeld om Europees kampioen in zijn klasse te worden.

Dus ja, en nu meer dan ooit, wordt misbruik van iedere vechtsport vervolgd en zwaarder bestraft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk stel je je vraag niet goed. Wie een vechtsport bekleedt, mag zijn sport niet met andere misbruiken door dit uit te oefenen buiten zijn club. Maar het wil niet zeggen als jij wordt aangevallen dat je je technieken niet mag uitvoeren. Alleen een doodtrap is natuurlijk not done. Er zijn in heel veel landen waar je juist sporten beoefend juist om je te verdedigen. Dat is geen probleem, wel als je het gaat gebruiken om lekker stoer te doen. Succes met judo!