is mennen gevaarlijk?

Mijn paard is laatst op hol geslagen met de menkar; kan dit nog goedkomen?Lees: kan ze ooit nog weer veilig voor de kar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

Alles moet je leren, het een is moeilijker dan het ander.

Antwoord : mennen is niet gevaarlijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het paard zal zeker geschrokken zijn, je zal hem/haar de komende tijd voorzichtig moeten inspannen en niet te heftig reageren, maar eerder rustig.
Kijk uit met ander verkeer (auto's) dat harde geluiden maakt.

Succes.

Toegevoegd na 15 minuten:
...rustig... moet zijn ....rustiger/bedachtzaam...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja waarschijnlijk schrok ze ergens van. Volgende keer rustig aan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kunnen we hier geen antwoord op geven. We weten via internet niet hoe goed je paard al voor de kar beleerd was, waardoor ze op hol sloeg, wat het karakter van het paard is, hoe veilig jou kar is...

Maar over het algemeen:
Leid haar eerst eens in de bak rond aan leidsels. Dan zie je snel genoeg of ze er echt een zwaar trauma aan heeft overgehouden dat ze is geschrokken of niet. Gaat dit goed, span haar dan voor de kar en kijk goed hoe ze hier op reageert. Als ze rustig is en blijft, dan kun je weer gewoon gaan mennen. Pak het rustig op, niet alleen voor je paard maar ook om je eigen schrik te boven te komen.

In principe is de kans klein dat ze weer schrikt, maar neem geen risico's en bouw het rustig op. Paarden kunnen niet tegen pijn, als ze zich ooit ergens pijn hebben gedaan onthouden ze dat en zullen ze er alles aan doen om dat niet nog een keer mee te hoeven maken. Houd dus altijd respect voor je paard en haar gevoelens. Met geduld bereik je een hele hoop en kan ze ongetwijfeld gewoon weer voor de kar!

Verder is het uiteraard van het grootste belang dat je een kar hebt die ook in dit soort situaties veilig is voor zowel menner als paard en voor overige weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+!