Stel: je hebt een paar keer gejogd en je hebt daar flink wat spierpijn van opgelopen, moet je dan wachten tot deze helemaal weg als je verder wilt?

Heb in 4 keer de afstand van 2,7 naar 5,5 km opgebouwd. Ging lekker, geen centje pijn. Maar dan 'snachts.. dan voel ik spieren die ik anders niet voel. de dagen daarna stijf. dus weekje rust genomen. Nu nog steeds wat pijn, in bil, ook na fietsen.:-(

Wachten tot het helemaal over is, kan wel eens lang duren en helemaal niets doen lijkt me ook niet goed. Zou graag weer willen starten met joggen, dit maal zo als het blijkbaar beter is: met warming up, strekken, lopen, even versnellen en dan cooling down. Deed ik niet, ging gewoon 45 minuten lopen...

Nu twijfel ik of ik alweer kan gaan lopen (spierpijn nog bepaald niet over) of dat ik toch moet wachten....

Toegevoegd na 17 uur:
Conclusie: ja , weer beginnen, maar nu wat rustiger aan.
Heb vandaag veel bewogen door houstsnippers voor tuinpaden te rijden: kruiwagen vullen, 200 m lopen, leegkiepen met beleid en weer nieuwe halen, keer of 20. Morgen nordic walking en dan weer rustig opbouwen.

Vond start to run zo traag en werd er veel meer moe van dan van lekker doorlopen, maar begrijp nu wel het nut ervan, helaas. Bedankt voor de opmerkingen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Neen je hoeft niet te wachten tot die spierpijn helemaal weg is maar het is wel aan te raden om de eerste weken het programma van de start-to-runners te volgen. Dan bouw je ogenschijnlijk tergend langzaam op doch je behaalt op langere termijn betere resultaten omdat je neit hoeft af te haken vanwege pijnen of blessures. Ga alvast wandelen en doe ook nu rek- en strek oefeningen. Wrijf de pijnlijke plekken ook in met eender welke zachte lotion, het aandachtig, verzorgend kneden van de spieren werkt altijd genezend. Via bijgevoegde link vind je meer info. Have a lot of start-to-run-fun en leer stapsgewijs jouw limieten kennen ;-)

Bronnen:
http://www.wereldinformatie.nl/xinfo/Canad...

Je moet gewoon weer gaan bewegen, in ieder geval. Dus ja: warming up, strekken, lopen. En dan niet in een keer het hele traject hardlopen, maar een realistisch schema aanhouden, wat je bijvoorbeeld hier kan vinden: http://www.hartstichting.nl/gezond_leven/beweging/hardloopschema/?gclid=COmi8cOjoa8CFUSHDgod5CejXw En als je niet kan hardlopen of joggen, dan ga je wandelen in een stevig tempo. Je merkt zelf wel wat kan. Maar bewegen is wel beter voor het herstel van je spieren. Veel succes. En niet weer te hard van stapel lopen.!

@cypertje Vraag : Stel je hebt een paar keer gejogd en je hebt daar flink wat spierpijn van opgelopen, moet je dan wachten tot deze helemaal weg is als je verder wilt ? Als je van de SM-club bent ga gerust je gang : pijn, meer pijn en nog meer pijn .... Als je wilt sporten/joggen, dan moet je het langzaam opbouwen het is goed te weten dat als je op maandag begint je dinsdag een beetje pijn voelt en dat is nog veel erger op woensdag. Denk je dan even wachten tot het over is, zal je helemaal opnieuw moeten beginnen. is niets vergeleken met de prijs die betaalt als je iedere keer weer opnieuw van af 'NUL"0 begint. Warming up en Cooling down zijn je bekend. Probeer vanaf '0' weer te beginnen en op te bouwen, langzaam aan dan hoe je het bolv Ik wens je een heerlijke sportijd !

Als je een mp3 speler hebt dan best opbouwen met start to run inderdaad, de mp3 bestandjes zelf kan je hier downloaden: http://peterdedecker.com/start-to-run/

Bronnen:
http://peterdedecker.com/start-to-run/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100