Wie heeft er een aantal goede darttips voor beginners t/m gevorderden om goed te oefenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

raymond van barneveld, die geeft toevallig ook les.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je rechtshandig bent, zet dan je rechterbeen voor (of je linkerbeen als je linkshandig bent). Zorg dat je stabiel (zo stevig en zo stil mogelijk) staat en kies een houding waarbij je je zelf het prettigst voelt (rechtop of eventueel iets voorover).

Zoek ook voor jezelf de beste manier om je pijlen vast te houden; dat is iets wat voor iedereen weer anders is. Ga bij voorkeur recht voor het dartbord staan. Let erop dat je niet met je voeten op of over de oche gaat staan. Concentreer je op het getal dat je wilt gooien. Maak een vloeiende beweging vanuit je onderarm en je schouder als je je darts gooit.

Train jezelf in "hoofdrekenen". Bepaal voor jezelf de handigste manier om een bepaalde score uit te gooien of te verlagen naar een finish die je zelf graag gooit.
Als je weet wat je wilt gooien en als je weet wat je moet doen als je zou missen, heb je al de helft van je wedstrijd verdiend.
Een manier om jezelf te “trainen” is het kijken naar partijen van anderen, ook op tv. Een tweede manier, eigenlijk de meest effectieve manier, is het zelf schrijven van partijen.
Je leert op deze wijze veel sneller rekenen en je kunt van anderen leren (“afkijken”) hoe ze bepaalde finishes gooien.
Soms zie je hoe ze partijen uitgooien waar je zelf nog niet aan gedacht had, die je dan zelf ook kunt toepassen. Ook leer je door het schrijven van partijen de opbouw van verschillende spelvormen, en dat kan je zeker van pas komen als je tactics gaat spelen, een spel dat hoofdzakelijk om tactiek draait.

Tip: probeer dubbel 16 voor het einde over te houden, dat is het meest logische en het makkelijkst. Waarneer je deze mist en je gooit single 16, dan hou je nog altijd een dubbel (8) over. Met andere woorden, je hoeft niet eerst een ander getal te gooien om te corrigeren naar een dubbel. Bijvoorbeeld als je 22 over hebt; als je single 11 gooit, moet je gaan corrigeren om een dubbel over te houden.
Dit geldt voor alle oneven getallen eigenlijk. Als je op een oneven getal uitkomt, kun je meestal “onderin” gooien om op een goede dubbel uit te komen. Onderin zitten vier oneven vlakken naast elkaar (7-19-3-17), waarmee je dus vrij eenvoudig kunt corrigeren om op een dubbel uit te komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog meer bruikbare tips:

http://dartheadlines.blogspot.com/2011/05/dart-tips-advies-en-trucs.html