kan ik karate thuis beoefenen ?wat is een goede trainingsschema? wat ik moet doen om goed te worden? wat belangrijk is om karate te beoefenen?

Ik mag van mijn ouders geen karate beoefenen omdat ik al judo doe en ze vinden het te gevaarlijk.ze zeggen ook dat judo en karate niet samen gaat. toch zou ik het graag doen.Ik ben nu 14jaar (meisje) en wil het proberen thuis te beoefenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (5)

Karate en judo niet samen?
Nog nooit van gehoord,ik ken een judoleraar die ook les geeft in karate.

Karate kun je niet zomaar thuis leren,hier moet je echt voor op les omdat in de les veel geoefend wordt met kata's en juist die heb je nodig om goed karate te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke, dan moet ik mijn ouders maar proberen te overtuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat het je lukt. Persoonlijk vind ik karate beter en mooier om te zien en je leert jezelf goed te verdedigen in noodsituatie's,maar in eerste instantie is karate alleen als sport bedoeld en niet om iedereen maar in elkaar te meppen. Mijn beide kinderen hebben deze sport gedaan en eentje is na een pauze er weer mee begonnen.
Je hebt filmpjes op youtube waar je de fijne kneepjes kan leren anders moet je echt op les gaan.

Ps: je kan ook tegen je ouders zeggen dat je weerbaarheids training nodig hebt....misschien helpt het....?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het is vragen.En youtube .....slim idee. ik ga er zo snel mogelijk mee beginnen.
karate en judo gaan juist heel erg goed samen.
ik zelf combineer karate en jiu jitsu en een beetje judo waarvan jiu jitsu erg op judo lijkt (judo stamt af van jiu jitsu) en dat gaat perfect.

zoals vermeld kan je karate inderdaad proberen te leren via youtube filmpjes, maar persoonlijk raad ik je dat af.
dit omdat je de technieken dan verkeerd aanleert(het is onmogelijk om het helemaal goed te doen aan de hand van filmpjes).
en als je eenmaal iets verkeert hebt aangeleert is het erg moeilijk om het te corrigeren.

als je toch van plan bent het via internet te doen dan raad ik je aan eerst een stijl te kiezen voordat je gaat beginnen.
aan te raden is dan een stijl die je bij jou in de buurt kan leren zodat je later alsnog over kan stappen naar een echte leraar.
als het in je buurt is kan ik wado ryu aanbevelen.
deze stijl stamt af van een aantal andere karate stijlen maar ook van jiu jitsu en is daardoor erg goed te combineren met judo.

oefen dan vooral op de basis stoten en trappen en probeer die dan zo goed mogelijk te leren.
als je die kan is het het beste om te oefenen op je uithoudingsvermogen bij het trappen en stoten.

maar boven al, probeer je ouders over te halen om er op te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou was een school vinden die Jui-Jitsu of Doce pares eskrima geeft. Twee sporten waar je ook op straat wat aan hebt, ik neem aan dat je daarom karate wilt gaan doen. Judo is een goede sport voor basis, maar niet erg effectief op straat (alhoewel sommigen anders beweren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zovele vragen tegelijk zeg ;-)

Wat je kan doen om goed te worden?
Trainen, trainen en nog eens trainen in clubverband met mensen die jarenlange ervaring hebben op dit vlak.

Hiermee heb je ineens ook een antwoord op al je andere vragen en zoals je elders reeds las valt judo en karate wel degelijk te combineren doch het zou me niet verbazen dat jouw ouders wensen dat je eerst goed wordt in judo omdat zij er van uitgaan dat judo een minder gevaarlijke sport is als karate.

Ik begrijp hen omdat via de media vaak vertekende beelden over karate gegeven worden. Wie niet beter wet gelooft dan dat karate gevaarlijker is dan judo, terwijl beiden vaak veel veiligere sporten zijn dan pakweg voetballen of wielrennen.

Misschien kan je jouw ouders in contact brengen met een leraar die ook karate geeft of kunnen jullie eens samen naar een training of wedstrijd gaan kijken, dat kan ook klaarheid brengen.

Tracht echter niet alles ineens te willen leren want dan raak je wellicht in de knoop met jezelf en je ouders en wie weet welke ontwarrings-specialist dient er dan aan te pas te komen ;-) ;-)

Succes ermee!