Is dat gekreun in de sportzaal (fitness) functioneel of aanstellerij?

Vanavond in de sportzaal, aan weerszijden twee heftig kreunende mannen bij elk gewicht wat zij probeerden van hun plek te krijgen. Kreeg het gevoel dat ik in een troep bavianen was beland... Is dit heftige gekreun nu functioneel of puur aanstellerij. Ja, ik weet dat je wat meer lucht kunt laten ontsnappen door inspanning maar baltsend hert niveau lijkt mij toch wat overdreven.

Toegevoegd na 1 minuut:
En voor de grapjassen..... ja ik ben aantrekkelijk maar verbeeld me niet genoeg om te denken dat ik de oorzak ben... ;-)

Toegevoegd na 5 dagen:
Aangezien er een fijne minnaar actief is die ook antwoorden die in mijn ogen acceptable zijn heeft gemint... heb ik iedereen een plus gegeven...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, functionele aanstellerij ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL... mooie tussenoplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bronstijd is toch weer aangebroken? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je wel denken ja...
Ritsuka
12 jaar geleden
http://fitvillains.tumblr.com/post/14617969378/10-guys-you-see-at-the-gym-i-know-all-these
Cryofiel
12 jaar geleden
Bronsttijd in de bronstijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik aan het bevallen was kreunde ik ook als een gek, haha.
Ze zullen wel hard aan het werk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka, geweldig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha .. bij mij in de sportschool is er 1 die verschrikkelijk hard schreeuwt/kreunt ! had het juist vandaag thuis over die man,een beetje kreunen erbij,oke,maar deze man is angstaanjagend.
en het is een flinke drukke sportschool,verder hoor ik niemand dus is echt aanstellerij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrik me ook steeds te pletter als er ineens zo'n kreuner naast me is komen zitten hahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin al maar te kreunen van blijdschap want hier komt nog een beloning voor jouw vraag - Lol Hopelijk bezwijk je niet onder het gewicht van die dikke vette + die zodadelijk op jouw conto komt ;-) Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HHHHHHHHHHHHHMMMMMMMMMMMMGGGGGGGGGGGG ;-)

Het beste antwoord

Ja en nee.
Ik ben zelf al flink wat jaartjes actief in de sportschool en zie dat heel vaak om mij heen.

Van die stoere mannen die een zwaar gewicht pakken en bij elke kracht uitstoot een schreeuw of kreun geven.
Het is inderdaad waar dat wanneer het gewicht heel zwaar is en er een enorme krachtinspanning moet worden geleverd dat die ene kreun net even helpt.
Maar uit ervaring weet ik ook dat er heel veel mannetjes rondlopen die graag aandacht willen hebben (van mooie vrouwen maar ook van andere krachtpatsers) om te laten zien hoe sterk ze wel niet zijn. Want een heel zwaar gewicht tillen terwijl niemand kijkt.........das ook niet leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, vandaar dat niemand ooit kijkt als ik die 18 of 25 kg zit weg te drukken... ;-) Misschien moet ik er eens bij kreunen... kunnen ze nog s lachen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahha zoiets ja

Andere antwoorden (8)

Dat kreunene heeft werkelijk zin. Kijk naar prof tennis en je ziet dat iedereen het daar ook doet. Je kreunt of scheeuwt om jezelf net ff verder te duwen of net een een stukje harder te slaan. Bij tennis is het ook zo dat je dan niet kan horen waar de bal heen gaat. Of heen stuiterd maar het heeft dus wel zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je adem te kort komt en dat het wat op hijgen en puffen begint te lijken dan weet je dat je de grenzen van je kunnen wat aan het opzoeken en -hopelijk, aan het verleggen bent. Vergelijk het maar met iemand die op een cardio apparaat met een workout bezig is. Die blijft ook niet muisstil; als je gewoon lekker met elkaar kunt blijven kletsen onder het hardlopen, crosstrainen of wat dan ook, dan ben je niet zwaar genoeg bezig om er echt voordeel uit te halen.

Een ander verhaal wordt het natuurlijk op de apenrots van elke sportschool; het-losse-gewichten-hoekje, oftewel de testosteron-corner. In de inrichting van de meeste moderne fitness en -healthclubs is deze sectie ook al wat naar de achtergrond verdreven en wordt er hedentendage ook meer en meer gebruik gemaakt van minder 'mannelijke' apparatuur; dus het assortiment met losse gewichten en dumbells is minder uitgebreid, en er staan iets minder drukbanken etc. en wat ook goed helpt is weinig spiegels plaatsen.

Ik heb nu al op aardig wat sport en -fitnesscholen getraind en wat mij altijd opviel was dat in het 'hertenkamp' de meeste regeltjes waren opgeplakt. (Gewichten na gebruik terugleggen, handdoek gebruiken, geen ontbloot bovenlijf of hemd dragen etc.)

Maar helpt het nu ook echt? Tja, als je op een goede manier met je ademhaling speelt kun je nét die laatste herhaling volmaken, of toch die laatste squad goed uitvoeren...Een vrouw met met persweeën maan je ook niet tot kalmte. ;) Het is vooral in het krachthonk een kwestie van zien, en gezien worden en dan met de nadruk op het volume in de vorm van het geluid wat geproduceerd wordt. En die energie kunnen ze beter in de training an sich stoppen.

Wat mij is opgevallen in de loop der tijd is dat je de echt goede krachttrainers herkent doordat ze kalm en beheerst, maar vooral; onopvallend trainen. En dat lijkt ook de trend te zijn in Amerika volgens het artikel in de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord!
Het is totale aanstellerij.
Als het werkelijk normaal zou zijn, en functioneel dan zou je de hele sportschool toch wel horen?! Maar je hoort maar 2 mannetjes.
Dus of de rest van de sportschool doet iets niet goed, of die 2 bavianen stellen zich een beetje aan. En ga er maar vanuit dat het laatste het geval is.

Inderdaad als je wat zwaars verzet of tilt dan kan het zijn dat je een geluid daarbij maakt, maar dat is niet meer dan een korte kreun om even de kracht te verzetten. En over het algemeen hoor je dat niet eens, omdat het een natuurlijk iets is en daardoor niet opvalt.

Wat jij hoort is totale aanstellerij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je helemaal tot het uiterste wil gaan kun je meer uit je lichaam halen door zwaar uit te ademen tijdens je laatste (2) reps. Door de hoeveelheid kracht die je zet heb je het geluid dat je daarbij maakt niet helemaal onder controle. De reden dat Ondertussen zegt dat niet de hele sportschool die geluiden maakt is m.i. dat niet iedereen tot het uiterste gaat tijdens zijn of haar oefeningen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga echt wel tot het uiterste maar zulke geluiden maak ik er niet bij. Maar misschien omdat ik een vrouw ben... ik weet het niet.
Bij sommigen is het echt door het vele kracht zetten.

Maar ik vermoed dat de meesten geluid maken, zo van : zie mij eens goed mijn best doen...
12 jaar geleden
Zelf sta ik geregeld te puffen en ik merk dat ik dan op de 1 of andere manier meer kracht kan zetten. Ook op de loopband werkt dit bij mij heel goed, het is zo fijn om je lichaam uit te dagen en dan te merken dat het lukt en langzaamaan beter gaat, dat geeft z'n kick. Ik wil het niet daadwerkelijk aanstellerij noemen, want waarom mag iemand niet sporten waar hij zich prettig bij voelt. Zolang zij andere mensen niet lastigvallen is er toch geen probleem?
Je zou je dan overal wel aan kunnen storen.
Je ziet vaak in een pretpark dat er ook mensen zijn die gillen in een achtbaan, is dat dan direct aanstellerij?
De een doet het wel, een ander weer niet.
Gewoon lekker voor jezelf blijven sporten zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen minnetje geen plusje, tuurlijk mag iedereen sporten zoals hij/zij wil, maar ik vraag me gewoon af waarom. Beetje puffen ja, dat doe ik ook. Maar zeer luidruchtig kreunen... kijk... als er 10 man aan het trainen zijn, 2 laten zich luidruchtig horen, dan denk ik... OK... waarom eigenlijk, en stel je voor dat we alle 10 zo luidruchtig zouden zijn... dan ga ik toch voortaan gehoorbescherming dragen... Gillen in een achtbaan vind ik inderdaad in de meeste gevallen aanstellerij hoewel het in sommige gevallen een geluid van genoegen zal zijn, voor anderen angst, maar dat is maar heel even, het gekreun in de sportschool gaat al gauw een half uur door. Ze mogen van mij echter doen wat ze willen, maar ik vraag me wel af waarom ze het doen, en dat staat mij dan weer vrij...
Geen van beiden.Of allebei, net hoe je het bekijkt.

Kreunen gebeurt onwillekeurig als je probeert arbeid te verrichten die net effe boven je macht ligt. Probeer maar eens in je eentje een zware kast de trap op te tillen ; niemand die je hoort, maar otoch zul je het niet kunnen laten af en toe een geluidje te laten ontsnappen. Zeker als iemand je hoort ; want het is een duidelijk, herkenbaar signaal.

Is het te licht , te makkelijk, dan maak je geen geluid, maar ben je vermoedelijk ook niet heel vruchtbaar bezig.

Het kan dus wel een neveneffect zijn van net effe boven je macht proberen te trainen, wat deels opschepperij/aanstellerij kan zijn, maar in het geval van 'gewoon' een zware training een onvermijdelijk/ noodzakelijk bijeffect is . Dat zou je indirect 'functioneel' kunnen noemen.

Maar ja, er zijn zeker wel mensen (vooral mannen) die graag laten horen hoe vreselijk hard ze hun best doen, zonder dat de arbeid an sich dermate zwaar is dat die de bijgeluiden helemaal kan verklaren. Die geluiden hoor je beslist ook in een sportschool. "Oh, oh, oh, wat werk ik hard". :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je, er zitten uiteraard altijd enige 'aanstellers' tussen die extra kreunen om extra aandacht te krijgen maar verder is het héél normaal om extremere geluiden te maken bij extremere inspanningen.
Dat is puur automatisme.
Ik zou haast durven te beweren dat het onvermijdelijk is.

Je moest eens weten hoevelen er ook kreunen van echte pijn omdat ze niet willen onderdoen voor anderen.

Ik zou je verder ook willen zeggen, neem zelf de proef op de som en probeer zelf maar eens een gewicht te tillen dat behoorlijk boven jouw comfortabel til-vermogen ligt. Ik garandeer je dat jij jezelf gaat overtreffen wat die geluiden betreft.

Have Fun Anyway!