Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er ook binnenspeeltuinen voor kinderen vanaf 12 jaar met een verstandelijke beperking?

Mijn kind van 12 met klassiek autisme en mogelijk een verstandelijke beperking vindt binnenspeeltuinen nog steeds leuk, maar hij is te oud en te lang om tussen de jonge kinderen te kunnen spelen. Vaak hebben kinderen met (klassiek)autisme of een verstandelijke beperking een jonge speelleeftijd. Zijn er binnenspeeltuinen waar zij en andere bezoekers veilig kunnen spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al hebt geconstateerd, zijn binnenspeeltuinen op een gegeven moment niet veilig en afgestemd genoeg meer voor oudere kinderen, al hebben ze nog de geestelijke leeftijd er voor, maar vaak juist een relatief groot lichaam.

Ik weet niet hoe diep de handicap is, maar het beste dat ik op dit gebied ken is het zogenaamde 'snoezelen'. Dat is echter voornamelijk een rustige activiteit voor (diep) verstandelijk gehandicapten, en ik denk dat jou kind daar niet onder valt.

Het probleem met binnenspeeltuinen is echter dat het zonder uitzondering commerciële instellingen zijn, die op de door jou beoogde doelgroep niet kunnen draaien en DUS zijn ze er niet. Ook al vinden verstandelijk gehandicapten tot ver in de vijftig het nog leuk om door een speeltuin te drentelen.

Ik ben dus bang dat dit toch betekent dat hij de 'speeltuinleeftijd' begint te ontgroeien, en jullie andere activiteiten moeten gaan zoeken die ook bij zijn ontwikkeling en leeftijd passen. Daarbij denk ik aan bijvoorbeeld een zorgboerderij, een scoutinggroep met Blauwe Vogels (geweldig voor actieve kinderen) of outdoor-activiteiten die zijn afgestemd op mensen met ene (lichte) verstandelijke beperking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt eens mailen naar de Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA). Het e-mailadres is info@autisme.nl. Misschien kunnen ze u wel advies geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding