Wie kan mij in teletubbie taal uitleggen wat er wordt gedaan bij de Dakar Rally?

Ik lees allerlei nieuws over de Dakar. Is het vergelijkbaar met de tour de france?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is trouwens wel een overeenkomst:
De organisatie van zowel de Tour de France als Dakar is in handen van de ASO.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Amaury_Sport_Organisation

Het beste antwoord

absoluut NIET te vergelijken met de tour. Het gaat hier om autos en motoren.

Oorspronkelijk was het de parijs-dakar race. Een race waar je van Parijs naar Dakar moest rijden. Dwars door zeer onherbergzaam gebied.

Nu is het in zuid-amerika, argentinie, chili en peru
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Dakar Rally is een race door de woestijn door verschillende teams van auto, motor en auto onderdelen fabrikanten.
Ook doen er particulieren aan mee.

Moeilijk om het te vergelijken met de Tour de France, daar zit je op een fiets en moet je echt een getrainde atleet zijn om mee te kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Dakar-rally is een rally voor auto's, vrachtwagens, quads en motoren die jaarlijks wordt gehouden in de maand januari. De rally wordt gereden door de Zuid-Amerikaanse woestijn. De rally is ook bekend onder zijn oude naam Parijs-Dakar. In 2009, 2010 en 2011 werd Dakar gehouden in Argentinië en Chili.

Toegevoegd na 26 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dakar-rally
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is absoluut niet te vergelijken met de Tour de France.
De verschillen:
1) Tour de France is op de fiets, Dakar is zo ongeveer op alles dat gemotoriseerd is (auto, buggy, motor, vrachtwagen, quad).
2) Tour de France is vaak minder afzien. Oke, de renners krijgen het best zwaar, maar zo gauw ze materiaalpech hebben, worden ze vaak erg snel verder geholpen. Bij Dakar gebeurt het regelmatig dat er overnacht moet worden in een woestijn.
3) Bij de Tour de France vallen minder doden. Ik heb het even opgezocht, in 2010 was Casartelli pas de 4e dode in de meer dan 100-jarige geschiedenis.
Vandaag, bij de start van Dakar is het 61e dodelijke slachtoffer in de 35-jarige geschiedenis gevallen.
(en 4: C4th heeft nooit plannen gekoesterd om een Tour de France te rijden, terwijl als men C4th vraagt om deel te nemen aan Dakar... Dan zat ik NU al in het vliegtuig om vooral de start van volgend jaar niet te missen...).

Enniewee, teletubbietaal:
Het doel is simpel: "Het temmen van de woestijn met een motorvoertuig".
De rally werd opgericht door Thierry Sabine die in de 70'er jaren was verdwaald in de Libische woestijn, tijdens een andere Rally. Hij vond het wel een uitdaging om in dat gebied een echte rally te organiseren.

In de loop der jaren werd het een zeer populair evenement, waar elk jaar weer meer Nederlanders naar toe gaan.

Tot aan 2008 werden alle edities verreden in Afrika. In 2008 werd de rally 1 dag voor de start afgelast in verband met terroristische dreigingen. De organisatie besloot een alternatief parcours te zoeken en kwam zo terecht in Zuid-Amerika. In Argentinië en Chili vonden ze zandduinen die de duinen in Afrika konden vervangen.

Bijkomend voordeel was dat de bevolking van die twee landen echt compleet rallygek bleek te zijn. Toeschouweraantallen waren vele malen groter dan in Afrika.

Groot nadeel in mijn opinie is het tijdverschil dat Zuid-Amerika met ons heeft. Vroeger zag je zo rond een uur of 8 de beelden en dan had je in feite de samenvatting van de hele dag gehad. Nu zie je in de 7 uur uitzending de beelden die je van de wedstrijddag ervoor gemist hebt en om half 11 's avonds krijg je dan de eerste beelden van de huidige dag, om een dag later de rest pas weer te krijgen.
Maar goed... ik ben blij dat Le Dakar weer begonnen is.