Niet durven te sporten?

Hoi,

Ik train al een enige tijdje bij best wel goede sportschool.
Nou is het dat de sportschool vanaf de namiddag tot sluit echt heel druk is. Ik wil dan niet sporten, maar waarom weet ik niet... Ben wel onzeker dat ik nog geen goed figuur heb, en veel mensen wel al. Juist ook daarom durf ik bepaalde sportapparaten niet te gebruiken, omdat dat er heel dom uit gaat zien voor mijn gevoel. En ook dat mensen raar zullen gaan denken. Meestal sport ik heel vroeg, omdat het dan wel rustiger is, maar ik merk gewoon dat ik daar best moe an wordt om zo vroeg op te staan en te sporten.

Hoe kan ik hier het beste overheen komen? Heeft er iemand tips?

Bedankt alvast.

Weet jij het antwoord?

/2500

Door te beseffen: Je sport niet voor de anderen daar. Je kent die mensen niet, zji kennen jou niet, en iedereen is een keer begonnen. Zelfs al zou het er gek uit zien, dat is irrelevant. Jij doet het mooi wel. Wat iemand anders die je niet eens kent er van vindt is voor de rest irrelevant.

Gewoon nog een paar keer vroeg gaan zodat je de apparaten goed leert kennen. Weten hoe je ze instelt, welk lichaamsdeel je over welke stang moet gooien en of je vervolgens moet trekken of duwen. Als je dat weet ga je gewoon op een later tijdstip en sla je geen gek figuur en je fucussed je gewoon op t apparaat en jezelf. Geen haantje die er naar kraait.

Ik kan je vertellen dat jij er meer last van hebt dan anderen. Ik train zelf heel fanatiek en als ik mensen zie in de sportschool die wat meer gewicht hebben of nog niet gespierd oid. dan kijk ik deed niet raar naar. Ik ben ook ergens begonnen, en zo kijk ik er ook naar. Juist als men dan wel gaat trainen, heb ik daar respect voor en vind het het super goed dat ze lekker aan het trainen zijn. Sport instructeurs genieten er ook van als iemand lekker aan het trainen is. Dus wanneer jij denkt van 'oh zo kijken naar me omdat ik het niet goed doe of omdat ik dom met t apparaat bezig ben', denken ze waarschijnlijk: toe maar, die is toch maar weer goed bezig, knap! Zo werkt het bij mij tenminste en bij mijn medesporters. Evt. dat een heel laag persoon wel een probleem kan maken ervan, maar dat ligt dan aan zijn eigen issues. Ga lekker trainen! Desnoods vraag je de grootste krachtpatser om advies. Die vind dat juist erg leuk. Succes met sporten. Toegevoegd na 2 minuten: *Ik train zelf heel fanatiek en als ik mensen zie in de sportschool die wat meer gewicht hebben of nog niet gespierd zijn oid. dan kijk ik er niet raar naar.

Helaas is dit een veel voorkomend probleem, zeker bij vrouwen. Sporten is goed voor je, maar zeker als je niet zo in vorm bent kan het een hele grote stap zijn om wel op drukke tijden naar de sportschool te gaan. En dat maakt de drempel om te gaan sporten alleen maar hoger. Vervelende combinatie! En behalve doorzetten en gewoon doen is er weinig aan te doen. Gelukkig zijn er trucjes om het 'gewoon doen' makkelijker te maken. Namelijk doe het stapje voor stapje. Je zult voor jezelf moeten beslissen hoe je stapjes eruit zien, maar bijvoorbeeld zoiets bij 3 keer in de week fitnessen: Week 1: 2x 's ochtends sporten. 1x 's avonds. 's avonds doe je alleen de apparaten waarbij je je niet vervelend voelt. 1 ochtend doe je die apparaten juist wel. week 2: zelfde als week 1. je bouwt vertrouwen op dat je weet hoe je de enge apparaten moet gebruiken, en je went aan het op de sportschool zijn met veel mensen. week 3: 2x 's avonds sporten, 1 x 's ochtends. 's ochtends blijf je de apparaten doen waar je moeite mee hebt. 1 avond doe je ook +/- 10 minuten op deze apparaten. Houd in de gaten wanneer het daar even rustiger is, zodat je makkelijk kunt beginnen. Week 4:2x 's avonds sporten, 1 x 's ochtends. Je weet nu goed hoe je rondje vervelende apparaten gaat, dus dit ga je nu beide avond een gedeelte van de tijd doen. Je zult zien dat je zelfvertrouwen is toegenomen en je niet meer het gevoel hebt dat mensen er raar over denken. 's ochtends blijf je deze apparaten doen om het gevoel ervoor op te bouwen. Week 5: 3x 's avonds sporten. Plan 1 makkelijke avond in waarbij je alleen fijne apparaten doet, de andere twee avonden doe je alle oefeningen die je moet doen. Week 6: Je ben volleerd apparaten gebruiker en je voelt je vrij om de oefeningen te doen doe in je schema passen. En ja, mensen kijken soms naar je, maar vooral om te zien hoe die oefening nu eigenlijk precies moet, en waarom het er bij jou wel zo makkelijk uitziet! -- Kortweg: De truc is dat je telkens jezelf maar een klein beetje uitdaagt, niet te grote stappen neemt en zelfvertrouwen opbouwt in de activiteit voordat je verder gaat. Dat werkt niet alleen voor de sportschool maar voor alles wat je niet durft.

Naast de tips die al gegeven zijn en die logisch klinken maar het niet makkelijk maken, heb ik nog een tip: Glimlach! Trek een vriendelijk gezicht. Oefen desnoods voor de spiegel. Het moet er er niet overdreven uit zien, maar ook niet angstig. Daardoor straal je meer zelfvertrouwen uit en ga je dat ook voelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100