Waarom eindigd een schaakmat zonder dat de koning "geelimineerd"word?

Bijvoorbeeld op een bord sla je nooit de koning stuk weg je zorgt er alleen voor dat hij geen kant meer op gaat zelfs de plek waar die op staat.

En mag je dat wel gewoon doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.4K

Het beste antwoord

In theorie gebeurt het eigenlijk wel, dat de koning wordt geslagen. Maar het gebeurt in de praktijk niet, omdat er nog een andere regel is in schaak. Als je die regel "je mag je eigen koning niet in schaak laten staan" toepast, dan heb je een probleem. Want de tegenpartij zal dan een andere (illegale) zet moeten doen, en vervolgens zal de winnende partij de koning van het bord afgooien.

Het maakt dus eigenlijk niets uit: het spel is afgelopen, als je koning schaak staat, en je kunt niet meer uit dat schaak komen. Dat betekent eigenlijk al, dat die koning wordt geslagen. Of het ook daadwerkelijk gebeurt is helemaal niet belangrijk. Het feit dat de Koning nergens meer naar toe kan, zegt genoeg over het resultaat van de partij.

Mat betekent eigenlijk niets meer, dan dat ALS er nog een zet zou komen, je je koning kwijt zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het spel is afgelopen als de koning schaakmat staat. Omgooien is dan alleen nog maar voor de vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een soort fatsoensafspraak dat je van de koning van de ander afblijft. Je mag hem ook niet omleggen, dat mag alleen de eigenaar van de koning zelf doen.