De bal, die de spelverdeler speelt noemt men een??

met volleybal

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Ik dacht aan een set-up (bal).

Toegevoegd na 56 seconden:
De spelverdeler, een speler met een goede techniek en spelinzicht, staat in de rally iets rechts van het midden voor het net, of zorgt dat hij of zij daar komt te staan wanneer de bal van de tegenstander ontvangen is. De spelverdeler speelt de bal meestal door naar een van de aanvallers, hetgeen set-up (opzet) genoemd wordt. De spelverdeler kan de set-up geven aan de buitenaanvaller (meestal de receptie/hoek), die aan de linkerkant aan het net staat, de middenaanvaller (ook wel hoofdblokkeerder genoemd), die in het midden aan het net staat of aan de diagonaalspeler (= opposite), die rechts aan het net staat. In dat laatste geval wordt de set-up meestal achterover gegeven. Tevens kan de spelverdeler de set-up geven aan een van de achterspelers, deze kunnen een zogenaamde "driemeteraanval" uitvoeren. Dit houdt in dat ze net als de voorspelers alle ballen mogen slaan zolang de afzet van de sprong maar achter de driemeterlijn gebeurt; de speler mag na het slaan van de bal wel voor de driemeterlijn landen. Binnen deze driemeterlijn mogen de achterspelers de bal alleen over het net spelen, als zij hem onder de netrand raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik als volleyballer zeg dat een bal die de spelverdeler speelt (2e bal) naar de laatste speler die hem over het net moet slaan een set-up is ja:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is met een goed Nederlands woord een OPZET.