Ik heb een goede conditie, want ik sport op een best hoog niveau, maar toch ben ik na een rondje sprinten helemaal buiten adem en benauwd. wat is dit?

Als ik een rondje heb gesprint moet ik toch zeker een paar minuten bijkomen om weer helemaal op top conditie te zijn.. en omdat ik twee keer in de week train en een goede conditie zou moeten hebben vind ik dit toch wel vreemd.

- ik rook niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het ligt er maar net aan welke sport je doet en welke activiteit je gebruikt om je conditie te testen. Vaak gebruik je toch net weer andere spieren of is de belasting net weer anders dan je gewend bent met je eigen sport. Als voorbeeld neem ik altijd de trappenloop in het Nationale Nederlanden gebouw in Rotterdam. Bekende en onbekende Nederlanders renden daar de trappen op, wie het eerste boven kwam won. Bart Veldkamp was toen een wereldtopper in het langebaanschaatsen en kwam lang niet als eerste boven; ik weet zelfs niet eens zeker of hij wel boven kwam. Dat kwam niet omdat hij een slechte conditie had (integendeel), maar omdat het toch echt anders was dan schaatsen.

Bronnen:
http://www.trappenloop.nl/

Als je een duursport beoefend ben je slecht in de explosieve acties zoals sprinten. Dit heeft te maken met je type spiervezels.

Je raakt per definitie van sprinten buiten adem. Fysiologisch betekent nl sprinten maximale inspanning. En die levert je lichaam anaeroob. Je krijgt automatisch een zuurstof tekort. Jouw goede conditie en kracht maakt alleen maar dat je nog iets harder gesprint hebt. Waar je wel aan zal merken dat je veel traint zou de langere afstand loop moeten zijn. Je kunt met een goede conditie (zuurstofopnemend vermogen) oip de lange afstand een hoger tempo aanhouden zonder buiten adem te raken.

Het zou kunnen dat je astma hebt en daarom snel buitenadem bent of misschien ren je gewoon gelijk veels te hard gaat. Je traint veel en zal daardoor waarschijnlijk wel hard kunnen rennen maar als je te hard begint ben je sneller buiten adem

Het ligt eraan in welke tak van sport je hoog scoort. Het kan best zijn, dat sprinten niet jouw ding is. Net zoals je van een sprinter niet hoeft te verwachten dat hij even goed is in marathonlopen en van een WK indoorzwemmer, dat hij net zo makkelijk het Kanaal overzwemt. Misschien beoefen je dus een totaal andere discipline.

Als je sprint, moet er in korte tijd veel energie worden vrijgemaakt. Daarvoor heb je niet genoeg zuurstof tot je beschikking. Bijna alle energie die jij voor die prestatie gebruikt, wordt daarom uit koolhydraten vrijgemaakt middels anaërobe verbranding, oftewel zonder zuurstof. Daardoor ontstaat melkzuur als verbrandingsproduct, wat in je spieren wordt opgeslagen tot er weer voldoende zuurstof is om dit melkzuur te verbranden: na je sprint ga je flink hijgen om weer voldoende zuurstof binnen te krijgen. Dit houd je dan ook niet lang vol. Bij duurprestaties is er in minder korte tijd energie nodig, en kan dot dus gewoon door koolhydraten en ook vetten aëroob, met zuurstof, te verbranden. Door diep en goed adem te halen kun je dit dus, afhankelijk van je conditie, wel lang volhouden. Daarom hebben rokers ook een minder goede conditie, zij kunnen minder goed ademhalen. Dit merk je dan weer minder als je tegen een roker sprint.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100