is het legaal om in Nederland een kruisboog te bezitten?

vraag wijst zichzelf :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
6.1K

Antwoorden (3)

Ja dit is legaal, maar je mag hem uiteraard niet gebruiken tenzij je op een een of andere (kruis)boogschuttersvereniging zit.

Toegevoegd na 18 seconden:
En die dan alleen daar gebruikt :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kruisbogen zijn niet illegaal in Nederland en België, maar wel onderhevig aan wettelijke beperkingen. Een kruisboog mag men alleen in bezit hebben boven de leeftijd van 18 jaar. De kruisboog mag alleen gebruikt worden op een afgesloten (eigen) terrein, dus niet op de openbare weg of andere publiek toegankelijke plaatsen. Bij vervoer dient men de kruisboog zodanig te demonteren, dat de kruisboog niet onmiddellijk gebruiksklaar is.

Jagen met de kruisboog is in Nederland verboden. Recreatief kruisboogschieten is alleen toegestaan op schietbanen, of in competitieverband bij verenigingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei dan heb ik iets illegaals gedaan ooit :) ach...
bedankt voor je antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, je kunt niet altijd helemaal de regels naleven hè! Geen probleem!
Overige wapens
Het bezit van wapens uit de 4e categorie is in principe niet verboden. Sommige handelingen zijn hiermee niet toegestaan. Het gaat om de volgende wapens:

• messen;
• zwaarden;
• degens;
• wapenstokken;
• luchtdrukwapens;
• harpoenen;
• kruisbogen.

Ook voorwerpen die niet als wapen bedoeld zijn, maar wel zo gebruikt kunnen worden, vallen onder deze categorie. Bijvoorbeeld een honkbalknuppel tijdens een demonstratie of een keukenmes tijdens een gevecht.