Waarom zijn het bijna alleen maar vrouwen die paard rijden?

Zeker bij de jeugd zie je vrijwel alleen maar meisjes paard rijden en /of verzorgen.
Het lijkt me voor jongens net zo leuk, toch zie je die vrijwel nooit!
Iemand enig idee? En rijdt je zelf paard?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
7.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Goede vraag, heb ik me ook wel eens afgevraagd, zeker als je bedenkt dat in de tijd dat een paard nog gewoon een vervoermiddel was er (tenminste dat beeld krijg ik) voornamelijk mannen paardreden.
AWM
14 jaar geleden
Dat staat hier wel, Ed!
http://www.goeievraag.nl/vraag/jonge-meiden-paarden-ponies.8300
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmmm... als ik me zo de races (Ascott e.d.) in Engeland voor de geest haal, dan geloof ik niet dat ik veel vrouwen gezien heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja antwoordman jij hebt het gevonden en toen ik het had gelezen kon ik het me vaag herinneren.
Maar waarom krijg ik dat niet bij de vraag stellen?
ook staat het niet bij de gerelateerde vragen, is het dan te lang geleden?
Wist jij het nog?
Of ben je gaan zoeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ed: ik vermoed dat dat komt, doordat bij de vraag die Antwoordman aangeeft, geen trefwoorden zijn ingevuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Nuts he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik als 8 jarige ofzo er een keer was afgevallen, nou ik heb daarna nog één keer op zo'n beest gezeten.
Was gewoon geen klap aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O.K. Biertje dat was er toen nog niet he.
Maar een paar weken geleden had ik het ook met een vraag, die was 1 week er voor in mijn vakantie al gesteld, wist ik dat.
Maar ik kreeg geen waarschuwing dat de vraag pas gesteld was, maar misschien liepen ze toen juist achter.

Het beste antwoord

Ik ben vrouw en rijd paard maar ken ook aardig wat mannen die paard rijden.
Toch gaan mannen anders om met paarden, minder knuffelig zal ik maar zeggen.
En paarden lenen zich toch wel voor knuffelig, verzorgend gedrag van de berijders/berijdsters.
Niet helemaal een mannending daar heeft het mee te maken denk ik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker knuffelig antwoord.

Andere antwoorden (6)

Meisjes hebben meer gevoel en liefde voor paarden. Het dier spreekt hen duidelijk aan, zowel qua rijden als qua verzorging.Jongens hebben dat grosso modo niet.
Ook lichamelijk zal het rijden en verzorgen hen meer schik geven dan jongens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het berijden van een paard hoort ook het verzorgen van een paard en het verzorgen van het onderkomen van een paard. Ik heb het gevoel dat dit mannen en jongens minder aantrekt.
Geëmancipeerd of niet, verzorgen zit toch meer in de natuur van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voetbal & auto's zijn jongensdingen, paarden, poppen & ballet zijn meisjesdingen. Dit beed zit zo vastgeroest in de maatschappij dat ook de jeugd zich (onbewust? op lichte drang vd ouders/vriendjes?) hieraan houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paard is een prachtig groot robuust dier, vergelijkbaar met een man. Ik heb gelezen van een theorie dat het met name om die sexuele aantrekkelijkhijd gaat. Desmond Morris schrijft dat in zijn boek "De naakte aap". Vrouwen voelen zich daar veel meer aangetrokken door.

Het verzorgingsaspect zoals andere antwoorders aanstippen heeft hier nauwelijks iets mee te maken. Dat geld voornamelijk voor mensen. Ik verzorg, net als veel alleenstaande mannen, met veel liefde mijn hond. Die hond is gewoon mijn vrouw en mannen verzorgen op hun manier ook graag hun vrouw.

Ik ga toch voor de uitleg van Desmond Morris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint met het verschil tussen jongens en meisjes.
Omdat paardrijden vooral door meisjes gedaan wordt, zullen jongens dit niet zo snel doen. Zij willen niet met een meisjessport geassocieerd worden.

Daarnaast hebben meisjes vaak een zorg-gevoel die zij willen hebben. Een paard geeft veel verantwoordelijkheid en zorgplicht.
Dit is precies die zij willen hebben.

Ook is het een dier. Een groot dier. De meisjes die paardrijden (niet alle meisjes dus), hebben een bovengemiddelde liefde voor dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is iets seksueels. Bij het verzorgen van het paard en ook zijn penis komen meisjes voor het eerst in contact met 'manlijkheid'. Dit bereidt meisjes voor op de toekomst.