Waarom moet je voet bij verspringen zo precies op het balkje staan?

Laatst zag ik op youtube een filmpje van de man die het verst kon springen in het olympische onderdeel verspringen (long jump). Hij moest het een paar keer overnieuw doen omdat zijn voet steeds een paar millimeter over het balkje was waar vanaf ze moeten springen.
Nou vraag ik mij af waarom ze niet gewoon die lengte weer van de sprong af kunnen trekken. Of misschien gewoon een vak van een meter waar ze dan wel in moeten zijn, maar dat er gewoon een high-speed camera staat of zo die meet waar de voet is neergekomen en vervolgens de afstand van de losgekomen voet tot aan waar diegene is neergekomen opmeten (wat in principe niet meer werk is/geld kost omdat er al een high-speed camera aanwezig is maar met een ander doel)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Antwoorden (4)

Omdat er zo een extra element aan het spel wordt toegevoegd. Iemand moet niet alleen ver kunnen springen, maar ook goed zijn passen uitmeten en goed timen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elke centimeter die je van de lijn af zit, mis je in je uiteindelijke afstand.
Aangezien de lijn voor iedereen hetzelfde is, wil je dus zo dicht mogelijk bij de lijn zijn om zo ver mogelijk te springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag is dan ook juist waarom dat zo is ;) Waarom ze niet die 'centimeter die je van de lijn af zit' in de uiteindelijke afstand kunnen verrekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zal het antwoord meer gaan naar het feit dat de sport ontwikkeld is in een tijd zonder deze technologien en het de te springen afstand niet duidelijker wordt (zie: verste sprong aanduiding naast de zandbak).
Een hij of zij mag wel voor het plankje springen maar dan is de afstand niet zo ver als er wordt gemeten .
Maar zij mogen het plankje niet overschrijden omdat het in het regelement staat .
Dus zij mogen niet van het regelement het plankje niet overschrijden zonder een valse sprong te springen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met het opmeten van de gesprongen afstand.
Het is ook een onderdeel van de sport.
Het beginpunt van de meting is voor iedereen gelijk. Aan de voorkant van het plankje. Op het plankje zit een soort klei (plasticine), waarin je goed de afdruk van de schoen van een foutspringer kunt zien.
Omdat elke springer zo dicht mogelijk bij het plankje wil afzetten omdat anders een groot deel van je sprong niet meetelt, moet je goed je passen kunnen uitmeten. Dat is een onderdeel van de sport.
Als er geen foutsprong zou kunnen zijn omdat er toch vanaf je teenafdruk wordt gemeten, is het hek van de dam. Velen zouden (ver) over het plankje gaan afzetten, en valt er niet meer goed te meten met een meetlint.

Met mag overigens niet na een foutsprong steeds overspringen.
Je hebt 3 pogingen, en de verste afstand telt. Een foutsprong geldt als een poging.
het kan dus gebeuren dat je, wanneer je 3x een foutsprong maakt, je geen resultaat hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Hetzelfde geldt ook voor speerwerpen: de werpers mogen niet de afwerplijn overschrijden. De kogelstoters en discuswerpers mogen niet uit de ring stappen, zelfs niet de ring aanstoten met hun voet

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik vergis me; de ring aanstoten mag wel, je voet erop zetten niet.