Welke spieren moet je trainen wil je je duwkracht versterken?

Stel je wilt iemand een flinke duw geven maar je hebt niet genoeg kracht daarvoor, wat voor spieren train je dan om je duwkracht te verhogen?

Met bankdrukken bv. pak ik 70/75 en als je iemand een flinke duw geeft van 60 kilo bv. dan gaat dat amper

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.7K

Antwoorden (6)

Je borst spieren voornamelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Triceps, je pectorials, bilspier, kuiten, buikspieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duwen doe je met je triceps en je borstspieren en een klein beetje schouders. Deze groepen zou je dan moeten trainen om meer duwkracht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je duwt iemand niet met je armen. Een duw geef je vanuit je benen. Even door de knieën, beetje naar voren gaan hangen en dan duwen.
Vergelijk met touwtrekken, ook die lui zetten vooral af met hun beenspieren.

effectiever duwen betekent dus been oefeningen als kikvorssprongen maken (overbelast je knieën niet)

ps bankdrukken 70 kg is niet hetzelfde als iemand van 60 kg op een halve meter van je af optillen...voor dat laatste heb je ook heel erg sterke rugspieren nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in principe zijn je duwende spieren, de spieren in je borst, de spieren bij je schouders en je triceps.

alleen denk ik dat bankdrukken en iemand wegdrukken niet helemaal hetzelfde is, want bij bankdrukken lig je op je rug, en als je staand iemand weg drukt moet je zelf stevig staan, en diegene kan ook tegenwerken, en een halter niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Triceps zijn de duw spieren! Borst niet en schouders helemaal niet. Wel zullen ze aanspannen maar de tri ros doet het werk