Als je aan krachttraining doet, maak je dan meer nieuwe spier cellen aan of groeien je oude spier cellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Je maakt dan nieuwe cellen aan.
Onderzoekers die de effecten van krachttraining op de trapezius bestudeerden hebben ontdekt dat die spier in tien weken 36 procent dikker werd, en dat tegelijkertijd het aantal cellen in de vezels met 70 procent toenam. Dat betekende dus dat er cellen waren bijgekomen. Dat proces kan waarschijnlijk lang doorgaan omdat tegelijkertijd het aantal satellietcellen stijgt met 46 procent. Krachttraining dwingt kennelijk satellietcellen tot deling, en laat een aantal van die nieuwe cellen zich ontwikkelen tot nieuwe spiercellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, het zit zo: als je krachttraining doet, krijg je allemaal kleine scheurtjes in je spieren. Deze gaan terug toegroeien. Het littekenweefsel dat hiervoor gebruikt wordt, gaat op zijn beurt terug scheuren als je terug gaat trainen. Dit proces wordt gewoon de hele tijd herhaald en daardoor krijg je "spiervolume".
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is op weefsel niveau, ik zoek een antwoord op celniveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verder wel een mooi antwoord die klopt :-)