Kan het gevaarlijk zijn hete stoom in te ademen in sauna's e.d.?

Advies voor het stoombadje bij verkoudheid bij kinderen is vooral niet te heet stomen. Dit kan verbrandingen veroorzaken. Geldt zoiets ook voor volwassenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5K

Antwoorden (2)

Je beschrijft twee situaties, dus twee antwoorden.

Als je een stoombadje neemt, dan is er eigenlijk nauwelijks tot geen sprake van stoom. In de tijd dat je kokend water in een schaal doet en deze b.v. aanmengt mat dampo, is het water al afgekoeld naar 90 gr C. Er onstaat dan geen stoom meer, maar waterdamp. Voor kinderen zou ik het water wat verder laten afkoelen, daar die de hoge temperatuur toch wel als vervelend ervaren. Zowel voor kinderen als volwassenen is de waterdamp echter niet gevaarlijk.

De temperatuur in een sauna kan bovenin wel oplopen tot 100 gr C.
Zo’n temperatuur kan goed verdragen worden mits de luchtvochtigheid maar laag is. In een goede droge sauna is dit minder dan 7%. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stoombad met een relatieve vochtigheid van 100% is daar een temperatuur van 50 graden Celsius al erg heet. Hierom kan een löyly heel even als erg heet worden aangevoeld.
In de sauna kan de lichaamstemperatuur tot 39 graden Celsius oplopen. De bloedvaten verwijden zich, de huidporiën gaan open en de zweetklieren worden in werking gesteld. Als gevolg van de zweetreactie wordt de huid hierdoor weer afgekoeld. Omdat het vocht uit het bloed wordt gehaald, zal dit in volume afnemen en daarmee de bloeddruk doen dalen. Hiermee wordt aangegeven dat men wel op tijd moet drinken.
De verblijftijd in een sauna varieert van 6 - 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag is niet of waterdamp gevaarlijk is of niet, het gaat om hete stoom die zoals ik al aangaf wel degelijk gevaarlijk kan zijn voor de luchtwegen van kinderen. Mijn vraag is of 'te hete sauna's gevaarlijk zijn voor volwassenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met een stoombadje bedoelt dat je met je hoofd boven een kom met heet water gaat hangen met een handdoek over je hoofd, dan heb je een situatie waarin geen stoom gecreëerd wordt, maar zoals uitgelegd waterdamp.
Stoom onstaat alleen als je water constant laat koken. De stoom die daarbij ontstaat is nooit heter dan 100 gr C. Dus wat is hete stoom.
Misschien is het goed dat je precies verteld wat je bedoeld met "stomen bij verkoudheid". Als dit conform mijn bovenstaande uitleg is, dan is mijn antwoord juist. Wat je vraag betreffende een "te hete sauna" aangaat. Wat is een te hete sauna. Het antwoord legt uit dat de temperatuur niet boven de 100 gr C uitkomt en dan nog alleen bovenin. Vind je dat onaangenaam, dan ga je gewoon wat lager zitten. Gevaarlijk is het nooit in een sauna, of je moet niet gezond zijn. Als je voor het eerst naar een sauna gaat of naar een sportschool, dan is het aan te raden van te voren je huisarts te raadplegen. De minnetjes begrijp ik echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks van de minnetjes aantrekken wildelely, naar mijn idee is het zeker een goed antwoord (+)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus. Toch zijn er zeker wel situaties waar je (over)hete stoom kan krijgen (>100°C); bijvoorbeeld in een snelkookpan, stoomketel etc etc, maar daar gaat het hier niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er situaties waarin stoom een hogere temperatuur kan hebben. We noemen dat oververhitte stoom. dat kan alleen als ook de druk hoger is dan de atmosferische druk. Maar zoals je terecht opmerkt, dat is hier niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ik heb de herinnering dat iemand is overleden door een te hete sauna maar ik kan dat niet terugvinden. Wel: "Het gebruik van een heet bad, sauna, bubbelbad of stoombad kan gevaarlijk zijn door de hoge temperaturen. Aangenomen wordt dat het tricky begint te worden als je lichaamstemperatuur boven de 39 graden Celsius uitkomt, gedurende meer dan 10 minuen in de eerste 7 weken van de zwangerschap."
http://www.peuteren.nl/zwanger/zwanger_zijn_gezondheid.php En:
"Stoominhalatietherapie: ineffectief en gevaarlijk!
Ernstige brandwonden bij kinderen als complicatie van stoominhalatietherapie."
http://medischcontact.artsennet.nl/artikel/60406/Stoominhalatietherapie-ineffectief-en-gevaarlijk.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er overlijden altijd mensen. Maar er gaan miljoenen (gezonde) mensen naar de sauna en als een sauna gevaarlijk zou zijn, zou de alarmklok wel gaan luiden. Een uitzondering bevestigt de regel. En ergens in een eerder reactie adviseer ik om voor de eerste keer even langs de huisarts te gaan. Ja, als je zwanger bent, maar wat zijn dat nou voor voorbeelden. met een baby van een maand ga je toch ook de sauna niet in en zeker niet op de hoogste plank. Onzinnige discussie waarin we verzeild raken. En dan je stukje over "stoominhaaltherapie". Voor de zoveelste keer, daar gaat het hier niet om. Een schaal met heet water waarboven je hangt produceert geen stoom, maar waterdamp van lagere temperatuur. Waar ben je nu eigenlijk op uit. Ga nu steeds geen appels met peren vergelijken!
Als je ziek bent, wordt de sauna afgeraden. Bij verkoudheid kan het best helpen (menthol dampsauna bv), maar een droge en hete finse sauna is dan eerder een extra belasting voor de luchtwegen.

Hete stoom is niet goed om in te ademen, omdat je dan gelijk verbrandt. Waterdamp is veel kouder dan (hete) stoom en is eerder ongevaarlijk. In een sauna zou ik niet direct (< 50 cm) in de stoom wat een 'aufguss' komt gaan staan.