Waarom bieden mensen de volle prijs?

Op vakantieveilingen.nl worden ook dierenparkkaartjes aangeboden. Klinkt leuk, maar er wordt steeds de volle prijs geboden. Wat heeft dit voor zin. Tevens moeten deze mensen dan ook €4,- kosten betalen, dan ben je toch zelfs meer geld kwijt dan het origineel kostte? Zit hier een logica achter of is hier een reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
jodyenboyke
12 jaar geleden
Tja, veel mensen doen maar wat, zodra een veiling is afgelopen begint dezelfde reis vaak weer opnieuw enz.
Maar wij consumenten worden overal constant misleid hoor. reisorganisaties hebben bijv meerdere websites met verschillende prijzen en dezelfde reizen, ze nemen niet eens de moeite de website iets anders aan te kleden, behalve de domeinnaam. Winkelfolders met aanbiedingen die al wekenlang in de "aanbieding" zijn, nu of nooit aanbiedingen enz.
Gewoon kritisch blijven en heel soms kan je iets leuks bemachtigen voor een leuke prijs.

Het beste antwoord

Dat zijn mensen die denken goedkoop uit te zijn, zonder daadwerkelijk te weten wat een kaartje normaal kosten.

Als je mensen maar de kluif "voordeel" omhangt, dan happen ze vaak al.

Illustratief hiervoor vind ik een stripje dat jaren geleden in de Donald Duck stond. Dagobert had een jurk in de etalage van een modehuis voor 100 Euro, niemand keek er naar om. Hij hing er een bordje bij: Afgeprijsd, van 200 voor 125 en de kopers stonden in de rij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat je zegt. Een ander voorbeeld: net voor de soldenperiode nam een fotograaf van een krant foto's van de etalages in de Brusselse Nieuwstraat. Toen de soldenperiode begonnen was, toonde men een foto voor- en na. De eerste foto toonde een prijs van een kleed, op het prijsticket van de tweede foto was de oorspronkelijke prijs verdubbeld en was de soldenprijs net dezelfde als de prijs van voor de solden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Solden is uitverkoop neem ik aan...

Andere antwoorden (4)

Het 'leuke' aan zulke opbied-sites mensen tegen elkaar opbieden. Logica zou moeten zijn dat men op de hoogte is van de normale verkoopwaarde van een item, maar dat is blijkbaar niet iedereen.
Bij bieden gaat het er vooral om hoe graag je het hebben wilt, en een zeker competitie-element. Het verhaal 'je niet willen laten overbieden' zit tussen de oren. Bieden moet je dus vooral met je volle verstand doen, en voor jezelf een plafond voor ogen hebben. Gaat iemand daar overheen, dan hou je op.

Het probleem op vakantieveilingen vindt ik zelf dat men elkaar onnodig snel de prijs opdrijft. Als iedereen nu gewoon met 1 of twee euro de ander overbiedt, gaat de prijs niet als een speer omhoog. Het is ook te verwachten dat de prijzen door de deelnemende partijen kunstmatig worden opgedreven door mee te doen in de biedingen (maar dat kan natuurlijk niet bewezen worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of men schopt met een tweede account de prijs omhoog, met het antwoord van C4th in gedachten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verdenk instanties er van zelf mee te bieden. Zo voorkomt de verkopende partij dat het kaartje of de kamer te goedkoop verkocht wordt.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me niet. Ze hebben liever dat er iemand in zit voor een lagere prijs dan niemand. Dan kunnen ze misschien nog wat verdienen aan het bezoek aan faciliteiten. Als de media er lucht van krijgt dat bedrijven zelf mee bieden dan is het hele imago van die website maar vooral die bedrijven aan grot. Elk zichzelf respecterende bedrijf doet dat dus niet.
paulus811
12 jaar geleden
Aan een bezette kamer zitten kosten, een hotelkamer TE goedkoop verkopen betekent dus verlies en dat is nog erger dan 'geen winst'. Ik moet toegeven dat ik geen harde bewijzen heb, maar vond de keren dat ik op bijv vakantieveiling een kamer probeerde te krijgen toch wel erg opvallend dat prijzen op een rare manier omhoog schoten. Vandaar mijn verdenking, zonder harde bewijzen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kamer is al gebouwd. De kosten van het onderhoud en schoonmaker van 1 enkele kamer is erg laag.
Het hotel verdiend meer aan andere zaken, een restaurant, een sauna, een bar, internet, etc. En ik snap wat jij bedoeld, maar misschien wilt iemand dolgraag die kamer zonder dat ze de daadwerkelijke prijs weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat vaak om de voorwaarden. Bijvoorbeeld dat je in dat hotel ook het ontbijt en diner moet afnemen en betalen. Ze zijn dus maar al te blij als die kamers geboekt worden, zelfs als dat goedkoop moet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Ik heb het weleens gehoord dat de aanbieders zelf ook bieden om de prijs een beetje op te schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voors en tegens van vakantieveilingen
http://www.gekopklanten.nl/ongerubriceerd/%E2%80%98geheime-bieders%E2%80%99-verhogen-de-prijs-op-vakantieveilingen/
De doorsnee hollander wil altijd alles goedkoop of met korting kopen. Als er korting op staat dan is men hier eerder geneigd te kopen zonder eerst te orienteren wat het product eigenlijk kost.
Meestal ben je dan achteraf duurder uit.
Het zou fijn zijn als er hier eindelijk gewoon alles voor een vaste prijs zou worden aangeboden en niet alles met van voor.
Dan wet je tenminste dat je niet genept wordt.
Frank