De luchtkwaliteit laat op veel plekken in Nederland te wensen over. Dit geldt met name voor de steden. Roetuitstoot door verkeer is hier de grootste oorzaak van en vooral hardlopers hebben hier last van. Hoewel hardlopen natuurlijk gezond is, ben je als hardloper in de stad wel kwetsbaar. Een hardloper ademt maar liefst 2.000 liter lucht per uur in. Dat is drie keer zoveel als normaal. In vervuilde lucht heeft dit behoorlijke consequenties voor je gezondheid, evenals voor je longcapaciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vanwege luchtverontreiniging misschien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je prima joggen in een grote stad, mits er speciale voorzieningen voor zijn.
Als je over de stoepen wilt gaan joggen en het is druk op de stoep, dan lijkt het me niet lekker lopen, niet voor de jogger en niet voor de passanten die "in de weg lopen".

Maar als een stad ook een park heeft (Vondelpark bijvoorbeeld), dan zie ik niet in waarom je daar niet gewoon kunt joggen.

Oke, de lucht zal misschien schoner zijn op het platteland, maar ik denk dat joggen in een stad altijd nog meer aan te bevelen is, dan niet sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou iemand die min misschien even willen motiveren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat dit vanochtend op het nieuws was, dat het juist om de lucht draait. Als je jogt, heb je meer zuurstof nodig en in de stad adem je meer slechte stoffen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog is het nog steeds gezonder dan thuis voor de TV te hangen.
(en ook in het dagelijkse verkeer adem je fijnstof in).
Grappig dat je deze vraag stelt. Die is namelijk gisteren op de radio ook aan iemand gesteld.

Het antwoord was inderdaad de luchtvervuiling die door het autoverkeer wordt veroorzaakt. Maar werd hier aan toegevoegd het is altijd nog gezonder dan op de bank passief naar de Tour de France gaan zitten kijken.
12 jaar geleden
het is er vaak ook heel erg druk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drukte, Je kan natuurlijk niet goed rennen als er steeds mensen voor lopen (De weg is ook niet aan te bevelen...)