(alleen voor paarden kenners) Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard aan de teugel loopt?

Ik krijg de pony's waar ik op rijd niet goed aan de teugels, tips alsjeblieft??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat je voor deze vraag niet naar Martin Gaus vraagt:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje wie is martin gaus xd sorry ik ben niet echt slim
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard aan de teugel rijden kan je niet even leren hier. Het is een gevoel wat je moet krijgen en de beste hulp is nog steeds de hulp van iemand vanaf de kant die er verstand van heeft. Neem wat extra rijles hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met kathlyn eens! Dat kun je onmogelijk leren via internet. Vraag je instructeur om hulp. En aan de teugel rijden mag geen doel op zich zijn! Dan krijg je alleen maar dat je paard in de krul gaat lopen en/of te diep zakt! Zoek eerst de ontspanning op met je paard en zorg dat hij lekker op het been is. Aanspanning komt pas na, en dóór, ontspanning!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Rinke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben er ook mee eens
niet via internet, maar een ervaren rij instructeur

Antwoorden (4)

Probeer dit eens:

1. Stap op je pony en laat hem eerst een paar minuutjes vlot doorstappen aan de vrije/losse teugel.

2. Vervolgens ga je halthouden en probeer je met teugel- en beendruk je pony naar beneden te werken. Dus: gecontroleerde en gedoseerde teugel- en beenhulpen. Je wacht net zo lang totdat hij nageeft. Let op je houding: niet voorover gaan zitten, je handen in normale positie, je benen niet naar achteren of naar voren steken. Teugels nooit in boogjes, maar gelijke spanning/druk behouden. Net zo lang totdat hij wil nageven.

3. Als je hem hebt waar je hem hebben wil stap je rustig weg. Zorg dat hij in dezelfde positie blijft.

4. Zo gauw hij zijn hoofd weer omhoog doet, doe je precies hetzelfde opnieuw; halthouden zoals bij punt 2 en weer wegstappen. Net zo lang totdat hij begrijpt wat je van hem wil.

Bovenstaande lukt alleen maar als je rekening houdt met het volgende:
- niet voorover zitten, liever je gewicht iets op de achterhand. Dit geldt voor alle gangen stap, draf, galop.
- constante teugeldruk; dus geen boogjes, geen rukjes en nooit 'zagen', dit geeft alleen maar verzet.
- goede beenpositie/beendruk; benen niet naar voren of naar achteren steken.

Denk eraan: als je bijvoorbeeld 2 kilo teugeldruk in iedere hand hebt doordat hij 'sterk' wordt, moet je eraan denken dat je op zulke momenten minstens 5 kilo beendruk geeft.

Ik bedoel hiermee te zeggen; altijd méér beendruk dan teugeldruk, altijd! In welke verhoudingen dan ook. Anders gaat je pony 'op de kop' oftewel op de voorhand lopen. Zorg dat je hem 'van achteren naar voren rijdt'. Dit alles in een lekker vlot tempo met je gewicht op de achterhand. Hij geeft dan vanzelf na. Het duurt misschien even, lukt vast niet meteen de eerste keer, maar zo bereik je veel meer.

Mocht dit je nou echt niet lukken: probeer dan een bijzetteugeltje. Een slofteugel zou ook kunnen helpen, maar dan moet je in ieder geval de basis zoals hierboven omschreven feilloos onder de knie hebben. Anders werkt het averechts.

Conclusie van het hele verhaal: wees je bewust van je hulpen en vraag je bij iedere hulp af hoe dit bij je pony overkomt; het is een dier, geen computer of machine. Als hij niet doet wat je DENKT dat je van hem vraagt, ga dan eerst bij jezelf te rade.

Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben en wens je heel veel succes. Laat over een tijdje maar even weten of het allemaal gelukt is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bijzetteugel en een slofteugel al helemaal, is enkel voor ervaren ruiters, bij verkeerd gebruik kan je het paard veel schade toebrengen!!!
Wat ook heel belangrijk is, niet alleen gelijke druk op de teugels, maar ook zelf met je hand nageeflijk zijn, als je paard nageeflijk is moet jij dit onmiddellijk ook zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 n.a.v. de bovenstaande reactie, hier ben ik het het helemaal mee eens!
mijn idee...
bijzetteugels en slofteugels.... don't! achterhand onder de massa, paard je kan zich oprichten en ontspannen, rond in de hals worden op een ontspannen manier. 'draagt' zijn eigen hoofd en hoeft niet in een (bijzet)teugel gaan hangen. zie vaak dat met bijzet teugels een dier bv veel te 'kort' word gereden, geforceerd achter de loodlijn waarbij het zijn nek niet op de juiste wijze gebruikt (wel 'aan de teugel' maar niet rond in de hals) wil je toch met een bijzet teugel rijden doe dit dan alleen op advies en in een les. ga hier nooit zelf mee prutsen. (maar dit geldt voor elk hulpmiddel)
Het eerste antwoord is eigenlijk al een heel duidelijk verhaal (knap als je dat zo op schrijven kan). Aanvullend kan ik je dan nog de tip geven om een aantal zaken echt goed in de gaten te houden: een pony loopt niet 'aan de teugel' omdat je eraan trekt. Een pony gaat alleen dán aan de teugel lopen wanneer je zorgt dat hij goed voor je been is. Dus zorg dat hij eerst goed voorwaarts reageert op je been. Als je aandrijft moet hij dus echt goed voorwaarts reageren. Simpel gezegd: als je 'gas' geeft moet hij naar voren, als je remt moet hij terug. Dat is de basis. Reageert hij naar wens dan kan je hand steeds iets meer weerstand geven (openen en sluiten van je Hand, denk aan het knijpen in een spons), niet gaan zagen of trekken (vanuit je armen dus) maar gewoon weerstand bieden waarbij de teugels niet los mogen vallen en je naar voren reactie blijft vragen (met je been). Klein beetje stelling vragen (het hoofd in de richting waarin je gaat laten kijken) kan ook helpen maar zorg dan met je binnenbeen dat je pony niet naar binnen valt. Kortom: dit lukt niet in 1 dag maar vraagt veel, heel veel oefening en training. En natuurlijk is het het allerbeste om eens een lesje te nemen. Nog even als extra: Ga GEEN hulpteugels gebruiken (slofteugel e.d.) zonder dat er iemand bij is die er écht verstand van heeft. Sowieso is een hulpteugel geen oplossing maar een hulpmiddel en bij verkeerd gebruik creeër je eerder een probleem dan het op te lossen. Dus niet doen als je er geen ervaring mee hebt! In het belang van je pony's. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord +1
je moet extra been geven en inhouden bij de teugels!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo simpel is het helaas niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan dit antwoord interpreteren als schoppen en trekken
wat zeer dieronvriendelijk is, en als het paard temperament heeft kan dit ook voor gevaarlijke situaties zorgen
je moet het wel zelf ook kunnen dus begin met sponzen ga op een kruk zitten en knijp een voor een achter elkaar in de sponzen. ga dan zitten en doe alsof je nog steeds in de sponzen knijpt. geef druk met je beide benen niet om hem sneller te laten lopen (GA NIET OP EEN TE KLEINE PONY RIJDEN WANT DAN KAN JE NIET GOED DRUK GEVEN) doe dit eerst in stap en daarna in hele rustige draf het is wel veel moeilijker dan in stap. vraag het dan aan iemand(van vlees en bloed) die het kan om je te helpen. wij geven eielijk alleen maar tips maar jij moet het echt zelf weten hoe je het gaat doen

Toegevoegd na 34 seconden:
XxX valentina