Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sinds wanneer worden er twaalf rondes van drie minuten gevochten in de bokssport?

Dit weekend won Vladimir Klitschko zijn wereldtitel superzwaargewicht op punten van de brit David Haye.
Natuurlijk waren de 12 rondes à drie minuten zwaar, maar ik had niet het idee dat beide vechters helemaal uitgeput waren na afloop van de wedstrijd.
Vroeger vochten boksers veel langer en waren de wedstrijden vermoeiender. Zo duurde Ali's eerste gevecht tegen Frazier 15 rondes en in 1889 versloeg de legendarische bokser Joe Sullivan zijn tegenstander Jake Kilrain in 75 van de 80 rondes door een knock-out.
Ik vroeg mij daarom af wanneer deze versoepeling in de bokssport nu eigenlijk is ingevoerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op een internationale boksforum kwam ik het volgende antwoord tegen:

"Since 1988 when the IBF became the last existing organisation to shortening their world title fights from 15 rounds, all title fights have been 12 rounders."

Het ziet er dus naar uit dat in 1988 het IBF de laatste organisatie was die de wereltitelgevechten van 15 rondes naar 12 rondes heeft gebracht (overige organisaties zijn dus al op een eerder moment naar 12 rondes overgestapt).

http://wiki.answers.com/Q/How_many_rounds_are_there_in_a_world_chamionship_boxing_match#ixzz1RmUZ6xCQ
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u, het is wel zo gemakkelijk als alle organisaties dezelfde rondemeting hebben. Toch vind ik eigenlijk dat alle vier de organisaties naar één boksorganisatie moeten worden gebracht. Ik denk dat dat het boksen een stuk makkelijker zou maken om te volgen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding