Tijdens welke sport is alcohol toegestaan voor de spelers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd....geef me morgen op:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt alvast 2 keuzes voor morgen: darten en jeudeboule
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, maar ik geloof niet dat ik dan Nederlands kampioen word")
Kimath
12 jaar geleden
Tijdens bedsport is er nog wel eens alcohol in het spel ;)

Het beste antwoord

darters gebruiken nog wel eens wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij gaat sporten en alcohol niet samen. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Alcohol heeft toch invloed.

Sport en alcohol

Iedereen weet dat roken slecht is voor de sportieve prestaties maar ook alcohol is allesbehalve bevorderend voor de sportprestaties.
Alcoholische dranken bevatten naast alcohol ook nog andere voedingsstoffen zoals koolhydraten, vitaminen en mineralen maar toch kan men deze dranken niet als volwaardige voedingsmiddelen beschouwen. Het blijft dus voornamelijk om genotsmiddelen gaan. Kortom: als energiebron voor sporters is alcohol waardeloos!

Alcohol wordt niet opgeslagen in één of ander orgaan, alcohol dringt letterlijk overal door in het lichaam en het beïnvloedt alle weefsels en organen. En dat atleten door hun inspanningen de alcohol sneller zouden afbreken dan niet-sporters, klopt niet, m.a.w. fysieke inspanning verandert niets aan de alcoholverwerking.

Op sportief vlak zijn er twee belangrijke aspecten bij alcoholgebruik door sporters: er is het onmiddellijke acute effect van alcohol op de prestaties, en op lange termijn kan alcoholmisbruik leiden tot een zekere mate van spierschade en verzwakking.

Negatieve effecten van alcohol:

Alcohol vermindert de kracht en het uithoudingsvermogen van het hart. Ook de maximale longventilatie is verminderd. Bij een hogere dosis oefent alcohol een negatieve invloed uit op de pompkracht van het hart. Het heeft echter geen uitgesproken negatieve invloed op zuurstofopname, hartsnelheid, bloedvoorziening en lactaatconcentraties.

Alcohol kan bij zware inspanningen leiden tot een verhoogde opstapeling van melkzuur in de spieren en extra vermoeidheid, krampen en spierstijfheid veroorzaken.

Te veel alcohol kan het normale voedingspatroon uit evenwicht brengen en de werking van de spijsvertering verstoren en zo op termijn tot voedingsstoornissen leiden.

Het hormonale evenwicht kan uit balans raken waardoor de opbouw van spierweefsel en kracht niet meer optimaal verloopt en ondermaats blijft.

Daarom deze praktische richtlijnen: lees verder op:
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/sport/alcohol.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schaken. Dat heeft in het verleden nog wel eens problemen opgeleverd...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, leuk met al die kleine vierkante vakjes als je dubbel ziet... XD
itsme
12 jaar geleden
zo krijgt de uitdrukking 'een stuk in je kraag' toch nog weer een extra betekenis...
Petanque zonder wijn is bijna net zo erg als petanque zonder ballen, heb ik me laten vertellen... (petanque = sjeudeboel)
Hoe zat het ook alwwer met darten en bier?