Luchtbuksen zijn legaal in Nederland.

De zogenaamde Lucht-gas- en veerdrukwapen vallen onder categorie 4 van de wet wapens en munitie.

Ze zijn niet verboden mits:
- ze niet zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
- Hij mag niet ingekort zijn (zodat je hem minder zichtbaar kan dragen)
- Onder de 18 jaar niet toegestaan
- Strafbaar als je hem overdraagt aan iemand onder de 18 (dus even jouw neefje van 12 er mee laten schieten mag niet)

Bovenstaande komt uit de wet- wapens en munitie.
Daarnaast kan je nog te maken krijgen met de plaatselijke verordering waarin kan staan dat er niet binnen de bebouwde kom met een luchtdrukwapen geschoten mag worden.

Uiteraard zijn er nog meer haken en ogen aan, maar als je uitgaat van een normale luchtbuks om diablo pellets mee af te schieten, en je voldoet aan de "mitsen" die ik hierboven heb neergezet mag je die luchtbuks gewoon hebben.

Een verlof (want een vergunning voor wapens bestaat niet) heb je niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent me voor en hebt het goed, een plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is,of ze legaal zijn en niet of je er en waar mee mag schieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, lees de eerste regel van dit antwoord nog eens...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@moolkeesje, dat staat er toch ook. Je mag ze hebben. Geen probleem. Dit omdat ze onder categorie 4 vallen.
Om ze te mogen hebben, dat je ze legaal bezit, moet je wel aan een paar voorwaarden voldoen die ik uiteen heb gezet daaronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O.K. jullie hebben gelijk, ik heb er overheen gelezen. Sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
No problem en zeker geen sorry nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord. Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Wel als je er een vergunning voor hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke 18 jarige en oudere mag in nedeland thuis een luchtbuks hebben ...wapenwet categorie 4...je mag er NIET mee over straat lopen of het ding vervoeren in gebruiksklare toestand als je bv naar een schietwedstrijd obnderweg bent. Kogels en buks dienen dan zodanig verpakt te zijn dat het enige tijd kost om het schiet klaar te maken. Helaas is je antwoord in zoverre onjuist, nl dat je geen vergunning nodig hebt Aanvragen en verkrijgen van een vergunning is derhalve zinloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal, de wapenwet bestaat niet meer, dit is nu de wet wapens en munitie. Het vervoeren en de munitie apart houden heb je deels gelijk in, maar om een andere reden dan dat je aangeeft. Het onverpakt vervoeren van een luchtbuks is omdat je een categorie 4 wapen niet mag dragen (dragen zien als de definitie dragen van de WWM) De kogeltjes (de pellets) mag je daar gerust bij hebben, want die pellets zijn geen munitie in de zin van de WWM.
Het dusdanig vervoeren, verpakken en opslaan is alleen van toepassing op munitie voor vuurwapens (cat.2 & 3)
Niet als je er een vergunning voor hebt. Dit geldt ook voor vuurwapens

Toegevoegd na 6 minuten:
Niet moet natuurlijk WEL zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet legaal als je er een vergunning voor hebt ?!?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, koos, slip van het toetsenbord ,veroorzaakt door nog te weinig koffie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet goed, zie verder mijn reactie op thomasjuuhhh
Mits je 18 plus bent mag je er een hebben en mee schieten in je tuin. In het openbaar is het streng verboden en de buks dient dan in een koffer te zitten als je hem buiten het huis mee wilt nemen. Tevens mag hij niet op een bestaand wapen lijken (vandaar dat bbguns zijn verboden)